Περί θεάτρου ο λόγος

Το πρώτο ψέμμα θα το έλεγα εάν ισχυριζόμουν πως είμαι θεατρόφιλη.

Δηλαδή, είμαι μεν φίλη του θεάτρου, αλλά η σχετική μου παιδεία είναι περιορισμένη. Κι επίσης, έχω ένα κακό: Θέλω πάντα να έχω διαβάσει το κείμενο πριν δω μία παράσταση. Το αντίθετο από τον κινηματογράφο, με άλλα λόγια: Στο θέατρο δεν θέλω να εκπλήσσομαι.

Το Νοέμβριο του 1998 είδα την πρώτη μεγαλειώδη παράσταση της ζωής μου. Αντώνιος και Κλεοπάτρα, στο Εθνικό Θέατρο του Λονδίνου, με τον Alan Rickman και την Helen Mirren. Το δεύτερο ψέμμα θα ήταν ο ισχυρισμός ότι είχα προηγουμένως διαβάσει το θεατρικό του Shakespeare. Το τρίτο ψέμμα θα ήταν, βεβαίως, ότι επέλεξα μόνη μου να δω την παράσταση – όχι, η αλήθεια είναι ότι μας πήγε ως εκεί με το ζόρι η καθηγήτρια που μας έκανε Πτολεμαϊκή Ιστορία. Μαγεύτηκα.

profimedia-0103709315Χρόνια και μερικές δεκάδες παραστάσεις της Επιδαύρου αργότερα, στο Λονδίνο και πάλι, είδα το Πένθος Ταιριάζει στην Ηλέκτρα του Ευγένιου Ο’ Νηλ. Για ακόμα μία φορά η Helen Mirren αλώνιζε τη σκηνή, για ακόμα μία φορά δεν ήμουν εγώ εκείνη που είχε τη ιδέα να παρακολουθήσουμε μία παράσταση 5 περίπου ωρών. Το έργο, όμως, το είχα διαβάσει δύο μέρες πριν στη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου. Έφυγα, και πάλι, μαγεμένη.

electra2Στο μεσοδιάστημα, αλλά και αργότερα, είδα αρκετές fringe και εναλλακτικές παραστάσεις, αποχώρησα από το Ηρώδειο μία φορά, σηκώθηκα να χειροκροτήσω συγκινημένη στην Επίδαυρο τόσο ελληνικούς όσο και ξένους θιάσους, ακύρωσα εισιτήρια, στήθηκα σε ουρές.

Πέρσυ, βρέθηκα αντιμέτωπη με το σπουδαίο κείμενο του Arthur Miller, το οποίο κάποτε κάναμε και στο σχολείο: Ο Θάνατος του Εμποράκου, σε σκηνοθεσία του μυθικού Mike Nichols. Στο χειροκρότημα, και λίγο πριν βγω από το θέατρο για να συνεχίσω την εξερεύνηση της Νέας Υόρκης, είδα τον Philip Seymour Hoffman να πάλλεται από λυγμούς.

death-of-a-salesman_320Φέτος, ενδόμυχα, αποφάσισα να μείνω πιστή στην επιθυμία που είχα από παιδί – να δω παραστάσεις έχοντας πρώτα διαβάσει το κείμενο.

Τον περασμένο μήνα είδα τη θεατρική μεταφορά της Άλωσης της Κωνσταντίας του Γιάννη Μακριδάκη. Δεν είχα ξαναδεί την Άννα Βαγενά επί σκηνής. Μου άρεσε πολύ, αν και νομίζω πως την παράσταση έκλεψε η Ελένη Γερασιμίδου.

171212171014_4023

Αυτές τις ημέρες θέλω να δω το Συναξάρι Ανδρέα Κορδοπάτη με τον Αντώνη Αντωνίου – το βιβλίο του Θανάση Βαλτινού με ενυπωσίασε, έχω ακούσει τα καλύτερα για την παράσταση, ξέρω πως θα μου φέρει στο νου μνήμες από οικογενειακές ιστορίες που για χρόνια άκουγα σε γιορτινά τραπέζια.

5601Το πέμπτο ψέμμα θα ήταν να ισχυριστώ ότι δεν μου αρέσουν οι εναλλακτικές, λίγο διαφορετικές, παραστάσεις – είπαμε, δεν έχω το αισθητήριο ή την παιδεία να κρίνω τα θεατρικά δρώμενα, αλλά από μερικά πράγματα και να θέλεις δεν μπορείς να ξεφύγεις.

Έτσι λοιπόν, θα δω και τη Χαμένη Τιμή της Καταρίνα Μπλουμ στο Bios. Τι κι αν το σύντομο βιβλίο του Heinrich Boell δεν θεωρείται το κορυφαίο του; Εδώ δεν θα πω ψέμματα – εμένα με τάραξε όσο λίγα.

c443446346f6e91436e0252c0805e861Υ.Γ.: Θεατρική παιδεία μπορεί να μην απέκτησα ποτέ, αλλά αυτό δεν με εμπόδισε το 1999, μέσα στην αφέλεια της φοιτητικής μου άγνοιας, να σκηνοθετήσω τις Χοηφόρους του Αισχύλου στο πρωτότυπο κείμενο – μέρος του οποίου ακόμη θυμάμαι απ’ έξω,

1999poster, και μάλιστα να είμαι και εξαιρετικά αυστηρή επί το έργον.

27869_431338110882_7413834_n

 

Στα θέατρα, λοιπόν.

 

 

 

 

Posted in Art

2 thoughts on “Περί θεάτρου ο λόγος

  1. Eγώ είμαι εξαιρετικά θεατρόφιλη και είδα στο Λονδίνο τον Ralph Fiennes τουλάχιστον 3 φορές και η μία ήταν στο Brand του Ίψεν…είναι εξαιρετικός στην σκηνή, αλλά θέλω πολύ να δω τον Hoffman στο Death of a salesman….Πες μου πως ήταν?????please….
    Eλένη

Σχολιάστε

