Καρτ ποστάλ από το ηφαίστειο

e8e937e2-1303-417d-aded-07be3e854295-768x1024

Πώς μπορείς να γράφεις για τους καιρούς που περνάμε χωρίς να μιλάς για την κρίση; Πώς μπορείς να γράφεις για τη μνήμη χωρίς να νοσταλγείς; Και πώς γίνεται να περιγράφεις την ακύρωση χωρίς να γεμίζεις τις λέξεις σου με θλίψη;

Ο τίτλος της νουβέλας του Ιάκωβου Ανυφαντάκη Αλεπούδες στην Πλαγιά (Εκδ. Πατάκη 2013) είναι εμπνευσμένος από το ποίημα του Αμερικανού μοντερνιστή ποιητή Wallace Stevens A Postcard from the Volcano, έναν ύμνο για τη απελπισία, την ενοχή, το θαύμα της άγνοιας και την ευθυμία, στον οποίο όλα συμβάλλουν στην επιβεβαίωση μίας προσωπικής αλήθειας. Εύστοχη η επιλογή του Ανυφαντάκη: Το βιβλίο του πρόκειται ακριβώς για αυτό – για την καταβύθιση σε ένα παρελθόν διυλισμένο στις επιθυμίες και τις εμμονές του παρόντος, και, ως εκ τούτου, αμετάκλητα αλλοιωμένο.

Ο ήρωας του Ανυφαντάκη, κάπου ανάμεσα στα 35 και τα 40, βιώνει την επαγγελματική επιτυχία ως αντιδιαστολή της προσωπικής. Μόνος στη ζωή, διδάσκει σε περιφερειακό πανεπιστήμιο της χώρας, σχετίζεται ερωτικά με φοιτήτριές του, και αναζητά απαντήσεις επί προσωπικών του ερωτημάτων αλλά κι επί ερευνητικών του αναζητήσεων. Ο παρών χρόνος, κατακαλόκαιρο του 2009, στα Γιάννενα και τις οικογενειακές παραλίες τη Ηπείρου. Ο ήρωας δεν κάνει διακοπές, καθώς παλεύει με μία μελέτη του για τον Κλόουν του Χάινριχ Μπελ (ακόμη μία σπουδή στη μοναξιά). Ένα πληκτικό απόγευμα στην παραλία του Δρεπάνου συναντά μία παλιά του συμφοιτήτρια. Τι κοινό έχουν αυτοί οι δύο άνθρωποι μετά από τόσα χρόνια; Πώς μπορεί να σχετιστεί ένας διαρκώς κι αενάως φέρελπις άντρας με μία «τακτοποιημένη» γυναίκα;

Το παρελθόν του ήρωα ξεδιπλώνεται με άξονα την κοινή του πορεία με τη γυναίκα αυτή, η οποία δεν γεννήθηκε παχουλή, νευρική, ακυρωμένη κι ατημέλητη, όπως τη συναντά ο ήρωας στο Δρέπανο. Ο Ανυφαντάκης αποδεικνύεται μάστορας της λογοτεχνικής αναδρομής: η ιστορία του ξεκινά το 2009 για να καταλήξει στο 1997, όταν εσύ, πλέον, ως αναγνώστης, έχεις διαγνώσει τις πηγές των εμμονών του ήρωά του, τη νευρικότητα και την ακύρωση της φίλης του, τα μεγάλα και τα μικρά που τους ένωσαν σαν κλωστές και τους έπνιξαν σαν τριχιές – εσύ, ως αναγνώστης, ξέρεις καλύτερα από τους ίδιους τους ήρωες των σελίδων του Ανυφαντάκη.

bookspΟ Ιάκωβος Ανυφαντάκης γεννήθηκε πριν από 30 χρόνια στην Κρήτη, ασχολείται με τη Σύγχρονη Ιστορία και οι Αλεπούδες στην Πλαγιά αποτελούν την πρώτη του προσωπική εμφάνιση στην ελληνική λογοτεχνία – στο παρελθόν έχει συμμετάσχει ως διηγηματογράφος σε συλλογικούς τόμους.

Το ταλέντο του δεν είναι επιδεικτικό αλλά δύσκολα κρύβεται: Ο Ανυφαντάκης γράφει με δυναμική, χειρίζεται γλώσσα και λογοτεχνικό χρόνο με δεινότητα, και δεν φοβάται τις παγίδες της διακειμενικότητας (στις Αλεπούδες παρελαύνουν, εκτός από τον Στήβενς και τον Μπελ, ο Φλομπέρ, ο Μαν, ο Ροθ κι ο Κάσδαγλης). Με αφηγηματική λιτότητα που θυμίζει Βακαλόπουλο, ο Ανυφαντάκης γράφει για την πανελληνικότητα της ελληνικής επαρχίας αποφεύγοντας την μητροπολιτική παγίδα στην οποία πέφτουν πολλοί συνομήλικοί του συγγραφείς, και μας θυμίζει με θαυμαστή συγγραφική αυτοπεποίθηση ότι ο αναγνώστης συμμετέχει στην ολοκλήρωση ενός βιβλίου τόσο όσο ο συγγραφέας του.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s