Ο Μαθητευόμενος του Αρχιτέκτονα

91qx01XrIcL

Η μοίρα και οι καιροί ρίχνουν τον 12χρονο Ινδό Jahan σε ένα πλοίο που τον φέρνει στην αυλή του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπή, στην καρδιά της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Μοναδική του παρέα, ένας σπάνιος λευκός ελέφαντας, ο Chota. Στην νέα του κατοικία, ο Jahan θα θητεύσει στο πλευρό του μεγάλου αρχιτέκτονα Σινάν, θα συμβάλει στο σχεδιασμό και στην κατασκευή των μεγαλύτερων συμβόλων της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, θα αγαπήσει, θα προδοθεί, θα γνωρίσει φίλους και συμμάχους και, μέσα από το μεγαλείο της αρχιτεκτονικής θα κατανοήσει το μεγαλείο του κόσμου.

Έτσι έχουν τα πράγματα στην ιστορία της ζωής του Jahan, του ευφυούς αλλά και συχνά αφελούς πρωταγωνιστή του The Architect’s Apprentice της διάσημης Τουρκάλας συγγραφέως Elif Shafak. Η πλέον διάσημη μυθιστοριογράφος της γείτονος χώρας έγινε γνωστή για την ανάμειξη δυτικών λογοτεχνικών εργαλείων με την οθωμανική παράδοση καθώς και για την προτίμησή της σε ευαίσθητα πολιτικά θέματα. Στο The Architect’s Apprentice, το οποίο κυκλοφόρησε το 2013, γράφτηκε απευθείας στην αγγλική γλώσσα και βασίστηκε σε χρόνια απαιτητικής αρχειακής έρευνας, η Shafak μετακινεί την αφήγησή της αντίστροφα, από την Ανατολή στη Δύση, για να εστιάσει σε μία ακόμα ιστορική αδικία.

5754097b
Έργο του Σινάν και, κατά το βιβλίο, και του Jahan: Το Τέμενος Σελιμιγιέ στην Ανδριανούπολη (1565)

Μέσα από την ιστορία του Jahan, η Elif Shafak επισημαίνει μία μεγάλη δυτική προκατάληψη της Ιστορίας: το γεγονός ότι ο μεγάλος Τούρκος αρχιτέκτονας Μιμάρ Σινάν δεν είναι τόσο γνωστός όσο ο Μιχαήλ Άγγελος, ενώ αποτέλεσε τη μεγαλοφυϊα πίσω από μερικά από τα κορυφαία μνημεία της παγκόσμιας αρχιτεκτονικής: περισσότερα από 90 τζαμιά, 50 σχολεία, 20 μαυσωλεία, 6 υδραγωγεία, 10 γέφυρες, 36 παλάτια και 48 χαμάμ ή τουρκικά λουτρά φέρουν την υπογραφή του. Στο πλάι του ιστορικού αυτού προσώπου, η Shafak πλέκει την ιστορία του φανταστικού Ινδού μαθητευόμενου,  ο οποίος πασχίζει να βρει τη θέση του στην αυλή του Σουλτάνου παρέα με έναν λευκό ελέφαντα.

Οι τρεις τους αφηγούνται όχι μόνο την ιστορία της δικής τους ζωής, αλλά και την ιστορία της Κωνσταντινούπολης καθώς μεγαλώνει για να γίνει ο κυρίαρχος κόμβος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Είναι εντυπωσιακό πως η Shafak δεν καταπιάνεται με τις πολιτικές μηχανορραφίες στις ανώτερες βαθμίδες του σουλτανάτου, αλλά με τον εκτεταμένο κόσμο του συστήματος υποστήριξής του: με όσους, με άλλα λόγια, η επίσημη Ιστορία έχει αφήσει απ’ έξω. Οι βασικοί χαρακτήρες του βιβλίου της δεν είναι παρά εργάτες, φυλακισμένοι, ευνούχοι, εξόριστοι, τυχοδιώκτες, τσιγγάνοι, μεθυσμένοι και πόρνες που αγωνίζονται να επιβιώσουν στο χάος μίας πόλης έτοιμης να τους καταπιεί και να τους αφανίσει όλους.

847d41aa827d74811bfbd3a6b285c49047221bf5-original-LST250681
Η Elif Shafak

Τοποθετημένο από το 1546 μέχρι το 1632, το The Architect’s Apprentice καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του Σινάν, ενώ χτίζει μία ιστορία γύρω από τα υλικά και τα άυλα που απαρτίζουν τον κόσμο όπως τον ξέρουμε σήμερα. Το The Architect’s Apprentice  είναι ένα εντυπωσιακά ατμοσφαιρικό επίτευγμα, ένας ύμνος στην ανθρώπινη δύναμη, αλλά και ένα ποίημα αγάπης για την κοσμοπολίτικη ομορφιά της Κωνσταντινούπολης.

Το βιβλίο δεν έχει δυστυχώς μεταφραστεί στα ελληνικά.

Advertisements

3 σκέψεις σχετικά με το “Ο Μαθητευόμενος του Αρχιτέκτονα

  1. Πράγματι, ως φοιτήτρια αρχιτεκτονικής έχω να πω ότι οι γνώσεις μας γύρω από την αρχιτεκτονική των μη δυτικών χωρών —με κάποιες εξαιρέσεις που αφορούν την Ιαπωνία— είναι δυστυχώς εξαιρετικά περιορισμένες, μάλλον επειδή η τέχνη τους θεωρείται φολκλόρ για τους δυτικούς τρόπους. Το βιβλίο φαίνεται πολύ ωραίο, ελπίζω γρήγορα και στα ελληνικά.

  2. …ο μεγάλος Τούρκος αρχιτέκτονας Μιμάρ Σινάν δεν είναι τόσο γνωστός …

    Mimar σημαίνει «αρχιτέκτονας» στα Τουρκικά.

    Συνήθως η προσφορά του συγκρίνεται με την του σύγχρονου του Palladio καθώς και οι δυο τους βάσισαν μεν το έργο τους στο αντίστοιχο «κλασικό» στυλ του τόπου τους αλλά δεν το αντέγραψαν—το εξελιξαν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s