Δεύτερες ευκαιρίες

Screen Shot 2016-05-24 at 3.48.24 PM

Έρχεται με τα χρόνια. Αυτή η ικανότητα, η ανάγκη να δίνεις νέες ευκαιρίες σε ανθρώπους, τόπους, μουσικές και βιβλία που παλιότερα είχες αφήσει πίσω.

Αυτή η επιστροφή.

Άνθρωποι που με στενοχώρησαν, με θύμωσαν, με πάγωσαν, επισκέπτονται τελευταία τις σκέψεις μου σαν να με καλούν να τους συγχωρήσω. Το έχω κάνει. Μένει τώρα να τους πλησιάσω, αλλά αυτό είναι ένα ακόμα βήμα πιο κοντά σε μία ωριμότητα που δεν έχω κατακτήσει ακόμα. Τόποι που κάποτε βαρέθηκα, που δεν δέθηκαν μαζί μου στο πρώτο ταξίδι, από τους οποίους ένα πρωί έφυγα ανακουφισμένη, επέστρεψαν με ορμή στις διαδρομές μου. Σήμερα τους αισθάνομαι σχεδόν τόσο οικείους όσο και τα μονοπάτια πίσω από τον κήπο του πατρικού μου. Μουσικές που αποστρεφόμουν ακούγονται μελωδικά στα αυτιά μου μετά από κάποια βραδιά που τόλμησα να ξανασυντονιστώ μαζί τους.

Τα βιβλία ακολούθησαν τελευταία.

Αγόρασα το Secret History της Donna Tartt από το Foyles του Charing Cross Road το 1998, έξι χρόνια μετά τη θριαμβευτική κυκλοφορία του. Ξεκίνησα να το διαβάζω στο δωμάτιό μου, σε μία φοιτητική εστία στην Great Dover Street του νοτίου Λονδίνου, και το παράτησα εξοργισμένη στις πρώτες πενήντα σελίδες. Ο ανυπόμονος εικοσάχρονος εαυτός μου βρήκε τη γραφή της Tartt ακραία φλύαρη, οριακά επιδεικτική.

Παρά τις συχνές μου μετακομίσεις, το βιβλίο αυτό δεν επέστρεψε ποτέ στη Αθήνα. Για κάποιο μυστήριο λόγο με ακολουθούσε σε όλες τις εστίες και τα διαμερίσματα, μου υπενθύμιζε διαρκώς την παρουσία του, με καλούσε. Το 2003, υποψήφια διδάκτωρ πλέον, αποφάσισα να του δώσω μία δεύτερη ευκαιρία. Πέρασα τη σελίδα πενήντα, έφτασα στην εκατό, και – δεν θα το ξεχάσω – βρισκόμουν στον ηλεκτρικό, νομίζω στα Πατήσια, όταν συνειδητοποίησα πως το βιβλίο αυτό μου προκαλούσε ένα ακαθόριστο πλην όμως εξαντλητικό άγχος. Έκλεισα το βιβλίο, το έβαλα στην τσάντα μου και το άφησα για χρόνια στο ράφι της βιβλιοθήκης μου. Λίγο καιρό αργότερα συνειδητοποίησα πως η αγωνία και η πίεση μίας διατριβής για την αρχαιότητα δεν άφηνε χώρο ή διάθεση για ένα μυθιστόρημα με αναφορές στους κλασικούς συγγραφείς της Αρχαίας Ελλάδας. Σχεδόν κάθε σελίδα της Tartt μού θύμιζε ότι έπρεπε να ασχοληθώ περισσότερο με το διδακτορικό μου.

Τρίτη ευκαιρία, προχθές στο αεροπλάνο από το Παρίσι – μια πόλη η οποία άρπαξε τη νέα ευκαιρία που της έδωσα, κάνοντάς με να πιστεύω ότι ήταν εκείνη που μου τη χάρισε κι όχι το ανάποδο. Διστακτικά ξεκίνησα το Secret History με τη διάθεση πεσμένη και τις επιφυλάξεις στα ύψη. Άρχισα να διαβάζω πείθοντας τον εαυτό μου ότι αυτό είναι ένα βιβλίο που στην ουσία δεν έχει ξαναπέσει στα χέρια μου. Και δεν μου είπα ψέμματα: Ο εικοσάχρονος, ο εικοσιπεντάχρονος έστω εαυτός μου είναι δύο άλλοι άνθρωποι πλέον.

Το βιβλίο τρέχει σαν νερό. Το απολαμβάνω όσο λίγα. Η φλυαρία είναι λεπτοδουλεμένη και απολαυστική, οι αναφορές στους αρχαίους κλασικούς είναι καλοδεχούμενες και μου εμπνέουν μία όμορφη νοσταλγία. Και φυσικά η κεντρική πλοκή είναι αριστουργηματική.

Νέες, δεύτερες, τρίτες ευκαιρίες. Τόσο δύσκολες, τόσο απλές επιστροφές.

 

 

2 thoughts on “Δεύτερες ευκαιρίες

  1. Νομίζω ότι είναι κάτι που έχει συμβεί σε όλους μας. Να αγοράζουμε βιβλία και να μην μπορούμε να τα διαβάσουμε, να τα βαριόμαστε, να μας προξενούν άγχος. Αυτά τα ίδια βιβλία αν τα διαβάσουμε σε άλλη φάση της ζωής μας έχουν άλλη επίδραση πάνω μας. Είναι πολλά χρόνια που διάβασα την Μυστική Ιστορία της Ταρτ και την ξανάφερα στο νου μου σχετικά πρόσφατα λόγω της Καρδερίνας. Παρόλο που δεν θυμάμαι πολλά πράγματα, είναι από τα βιβλία που δύσκολα θα τραβούσα από το ράφι να τα διαβάσω για δεύτερη φορά και εσύ με έκανες να θέλω να την ξαναδιαβάσω! Καλή συνέχεια!

Σχολιάστε

