Η σημασία του να είναι κανείς ελαφρύς

Το θέμα είναι το εξής: Για πολλούς και, ταυτόχρονα, για κανέναν απολύτως λόγο, το τελευταίο διάστημα αδυνατώ εντελώς να συγκεντρωθώ σε κάποιο βιβλίο. Ό,τι και να κάνω αποτυγχάνω παταγωδώς. Όχι, δεν με έχει πιάσει η άνοιξη. Όχι, δεν πνίγομαι στη δουλειά. Ναι, κατάφερα επιτέλους να λύσω, έστω προσωρινά, τα υπαρξιακά που με βασάνιζαν τους περασμένους μήνες. Δεν έχω άγχος. Δεν ταξιδεύω ακατάπαυστα. Δεν μου λείπει ο χρόνος. Απλά βαριέμαι να διαβάσω. Προτιμώ να κάνω ο,τιδήποτε άλλο εκτός του να ανοίξω ένα βιβλίο: Να βγω με φίλους. Να δω σειρές. Να δω ταινίες. Να μαλώσω με τη μητέρα μου. Να χαζέψω το ταβάνι. Να ποτίσω το μοναδικό φυτό του σπιτιού. Να δουλέψω Κυριακή. Να ξαναμαλώσω με τη μητέρα μου. Αλλά όχι να διαβάσω.

Προσπάθησα τα πάντα. Το νέο βιβλίο του Θανάση Βαλτινού. Βαλτινός, άρα εγγύηση, διηγήματα, άρα άμεση αίσθηση ολοκλήρωσης. Τίποτα. Το νέο βιβλίο του Julian Barnes. Τίποτα. Ένα κόμικ που δεν θυμάμαι καν πώς λέγεται. Απολύτως τίποτα. Ξεφυλλίζω, χαζεύω εξώφυλλα, περιεργάζομαι, και παρατάω στο κομοδίνο, στο τραπέζι του σαλονιού, στις πολυθρόνες, βιβλία που υπό φυσιολογικές για εμένα συνθήκες θα διάβαζα συνεπαρμένη.

Ellen-Burstyn-Sara-Goldfarb-Requiem-for-a-DreamΤο χειρότερο; Δεν ζηλεύω καν όσους καταφέρνουν ακόμα και αδιάκοπα να διαβάζουν. Λες και η ανάγνωση κι εγώ ακολουθούμε εσχάτως διαφορετικές λεωφόρους. Θα με ρωτήσεις, βρήκες κάποιο νέο χόμπι; Κι εγώ θα σου απαντήσω πως οι τέσσερις-πέντε ώρες εβδομαδιαίως στο γυμναστήριο δεν λογίζονται ως νέο χόμπι, αν και παραδέχομαι ότι έχω περάσει κάποια βράδια σερφάροντας ιστοσελίδες πανάκριβων pilates retreats στις Μαλδίβες στα οποία δεν θα πάω ποτέ – αντί φυσικά να διαβάζω τα διηγήματα της Alice Munro που σκονίζονται στο απέναντι ράφι.

Σήμερα, μετά από καιρό, αποφάσισα να δοκιμάσω το τελευταίο, απόλυτο γιατρικό. Εάν κι αυτό δεν πιάσει, σκέφτηκα, είμαι καταδικασμένη να περιδιαβαίνω ματαίως sites με τροφές για λουλούδια, yoga parks, συνταγές για creole gambo και ξύλινα σουηδικά μποτάκια – σαν την Ellen Burstyn στο Ρέκβιεμ για ένα Όνειρο.

Έπρεπε να αντιδράσω, να πάρω την κατάσταση στα χέρια μου.

Μετά από μακρά περισυλλογή, άρχισα ένα ακόμα αστυνομικό μυθιστόρημα της σειράς, από αυτά που αγόρασα κάποτε από το Amazon για 2 λίρες και φυλάω για ώρα ανάγκης όπως κάτι δυνατά, πιθανότατα παράνομα παυσίπονα που έφερα κάποτε από το Βελιγράδι.

Δούλεψε. Μετά από εκατό σελίδες μονορούφι, μία χαμένη στάση στο λεωφορείο και συνεχή αγωνία για την τύχη της ηρωίδας, επανήλθα στον κόσμο της ανάγνωσης. Όχι με τον Barnes, όχι με τη Munro. Επανήλθα χάρη σε ένα pulp, splatter, ελαφρύ βιβλίο, από αυτά που δεν θα θυμάμαι μετά από δυο βδομάδες, όταν θα βυθίζομαι στην πάντα θαυμαστή αφήγηση του Θανάση Βαλτινού.

 

 

6 thoughts on “Η σημασία του να είναι κανείς ελαφρύς

  1. Νομίζω όλοι το έχουμε πάθει αυτό. Όσο και να σου αρέσει το διάβασμα, υπάρχει κάποιο στιγμή που η σχέση θα φθαρεί , όπως άλλωστε συμβαίνει και με όλες τις υπόλοιπες σχέσεις στη ζωή μας.
    Το βιβλίο που τελικά σε «ξεκόλλησε», λίγη σημασία έχει. Η ελαφρότητα, ειδικά στην ανάγνωση, είναι πολύ σχετικό ζήτημα.

  2. Το κλειδί στο πρόβλημά σου είναι στην φράση «να μαλώσω με τη μαμά μου». Το περνάμε όλες και ναι, σε αποπροσανατολίζει.
    Πολύ μου άρεσε η ανάρτησή σου! Είσαι δηλαδή άνθρωπος! Όχι ένας απλός βιβλιοφάγος!

  3. yes το έχω περάσει, αντιβίωση: Το Αυτό του Stephen King, το οποίο επιβεβαιώνει, τουλάχιστον ως προσωπικό μου βίωμα, ότι ακόμη και μετά από ατέλειωτες ώρες Τόμας Μαν, Ουμπέρτο Έκο, Μπαλζάκ…..μπλα μπλα μπλα και εκατοντάδες άλλους αξιότιμους κυρίους και κυρίες, ότι κάθε μορφής γραπτή αποτύπωση, έχει κάτι να προσφέρει, όπως κι αν έχει χαρακτηριστεί από αυτούς που αρέσκονται στις ταμπέλες……!

  4. χαίρομαι που κάποιος το συμμερίζεται, συνήθως με κοιτούν απαξιωτικά όταν μιλώ γι αυτό το είδος, που εμένα με έχει συντροφεύσει σε χιλιάδες μοναχικές ώρες, κυρίως ως παιδί, κανιβαλίζοντας τους φόβους μου…

Σχολιάστε

