Όσα δεν έκανα (και ίσως δεν κάνω ποτέ)

??????????-2

Σήμερα όλη μέρα σκέφτομαι όσα δεν έκανα ενώ μπορούσα. Όσα ταξίδια δεν πήγα ενώ, ενίοτε, είχα τα εισιτήρια στα χέρια, όσα βιβλία ξεκίνησα να διαβάζω και δεν ολοκλήρωσα ποτέ, όσα γράμματα δεν έγραψα κι ας τα ήξερα απ’ έξω, όσα μηνύματα δεν έστειλα και τα έχω και κάθονται εκεί, στον υπολογιστή μου.

Πολλά μου έρχονται αμέσως στο μυαλό: Το ταξίδι στο Μεξικό πριν 14 χρόνια, όταν σχεδόν είχα τα εισιτήρια στο χέρι. Το γυμναστήριο που γράφτηκα πρόπερσυ για ένα χρόνο και ζήτημα αν πήγα δύο μήνες. To Bleak House του Dickens που ήθελα να διαβάσω μέσα στις γιορτές και ενοχικά άφησα στο πλάι πριν καν περάσουν τα Χριστούγεννα. Το Βανκούβερ που δεν πήγα το 2010 κι ακόμα γυροφέρνω στο νου μου. Το μήνυμα στην Πέννυ που δεν έστειλα ποτέ γιατί ντράπηκα. Την Τριλογία της Μασσαλίας του Ιζζό που είχα σκοπό να ολοκληρώσω μέσα στις διακοπές του Πάσχα και που άφησα μετά το πρώτο μέρος  – αυτή τη φορά χωρίς ενοχές. Το σκουλαρίκι που δεν έκανα ποτέ στη μύτη μου στα 18 μου, και τα μαλλιά μου που ποτέ δεν έγιναν, έστω και πειραματικά, ξανθά. Τα εισιτήρια για το Παρίσι, που ποτέ δεν κλεισαμε με το Μιχάλη εκείνο το απόγευμα, παρά το τόσο κρασί.

Με συνήθισα πια. Με έμαθα. Κι αν κάποιες φορές με εκπλήσσω, δεν το παίρνω τοις μετρητοίς: ξέρω ότι δεν έχω αλλάξει, ότι ο Οδυσσέας ήταν μία προσωρινή νίκη σε μία μεγάλη σειρά εκουσίων παραιτήσεων, ακυρώσεων, φυγών από απερισκεψία, πλήξη ή και δειλία. Ώρες ώρες νομίζω πως όσα έχω κάνει, πετύχει, διαβάσει, πει, σπουδάσει, επιλέξει, δει ως τώρα είναι απλώς μερικές αμέτρητες, αδιανότητες συμπτώσεις.

Κάθομαι σήμερα εδώ, πίνω για πρώτη φορά στη ζωή μου ρόφημα λεβάντας και σκέφτομαι ότι με έμαθα πια καλά και δεν με ξεγελάω όταν λέω στον εαυτό μου ότι την άλλη βδομάδα θα ξαναπιάσω το Bleak House και ότι θα μαζεύω 100 ευρώ το μήνα ώσπου να καταφέρω με αυτή την οικονομία να πάω δέκα μέρες κάμπινγκ στην Ισλανδία στο τέλος του χρόνου. Δεν θα το κάνω, και το ξέρω.

Και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με αυτό πια.

13 thoughts on “Όσα δεν έκανα (και ίσως δεν κάνω ποτέ)

  1. … Προς τι λοιπόν τόσα όνειρα αφού
    όλα θα τελειώσουν κάποτε
    και κανείς δεν ξέρει ποια θα ‘ναι η κρίσιμη ώρα —
    πράγματα που τ’ ανακαλύπτεις όταν είναι πια αργά (πάντα ήταν αργά)
    κι η ευωδιά ενός μαραμένου ρόδου είναι πιο τρομερή κι από ‘να
    φάντασμα.
    Κάποτε θα μας πνίξουν τόσα ανείπωτα λόγια.

    (από τους Γερανούς του Τ. Λειβαδίτη)

  2. Σε καταλαβαίνω απόλυτα don’t ever read me. Αλλά τα όνειρα δεν υπάρχουν μόνο για να πραγματοποιούνται. Αλλιώς, θα έπαυαν να είναι όνειρα.

  3. Μου θύμησες τον πατέρα μου. Ένα περίπου χρόνο πριν πεθάνει, στα 80 του, μου είχε πει: «τα μόνα πράγματα για τα οποία μετανοιωνω στην ζωή μου είναι αυτά που δεν εκανα.»

  4. Όταν είμαστε πολύ νέοι πιστεύουμε ότι μπορούμε και ότι θα τα κάνουμε όλα…
    Μεγαλώνοντας η ζωή διδάσκει ότι δεν μπορεί να γίνει πραγματικότητα κάτι τέτοιο…
    Η συνειδητοποίηση και η αποδοχή αυτής της αλήθειας είναι δείγμα συναισθηματική ωριμότητας, αποδοχής του τι είμαστε και τι δεν είμαστε…
    Είσαι τυχερή που έχεις συμφιλιωθεί με την αλήθεια σου, υπάρχουν άνθρωποι πολύ μεγαλύτεροι που ακόμα ψάχνουν να βρουν τον τρόπο…

    Καλημέρα!🙂

  5. όλοι ΔΕΝ κάνουμε πράγματα, και συχνά και πολλά.
    Το μόνο που είναι νομίζω ασυγχώρητο είναι να μην εκφράζεσαι σε όσους αγαπάς. Ετσι λοιπόν για να μπει καλά το 2014…

    don’t ever read me : Ι really dig you, είσαι το αγαπημένο μου μπλογκ.
    Χωρίς να σε ξέρω προσωπικά, σε θαυμάζω, σε αγαπώ και ενίοτε ζηλεύω τα ταξίδια σου και τα διαβάσματά σου, με την καλή έννοια!

    Καλή χρονιά και καλές περιπλανήσεις, πραγματικές και πνευματικές.🙂

  6. Εμένα μου ήρθε στον νου ένα άλλο του Λειβαδίτη:
    -πόσα πράγματα μισοτελειωμένα: ένας δρόμος που τρόμαξες και γύρισες βιαστικά, μια παιδική προσευχή που την έκοψε το τρένο στη μέση, κι όλο ν’ ανοίγουν την πόρτα απρόοπτα-έτσι δεν μπόρεσα ν’ αποτελειώσω καμιά ηλικία.
    Αυτοί οι στίχοι με έχουν χαράξει. @don’t ever read me, just like you!

Σχολιάστε

