Συνάντηση με έναν άνθρωπο-μύθο

ancient-nemea

Η πρώτη μας επικοινωνία έγινε ηλεκτρονικά το 2007. Τότε εγώ πάλευα με τις τελευταίες διορθώσεις του διδακτορικού μου, και προσπαθούσα να δώσω έναν τόνο αυθεντίας σε ζητήματα που τώρα ακούγονται παντελώς αδιάφορα αλλά που τότε εμένα με έκαιγαν πυρετικά: Τι συνέβη το 470-460 π.Χ. στην Αρχαία Νεμέα; Είναι ιστορικά αληθής η αναφορά του Πλουτάρχου για την Κορινθιακή προεδρία των Αγώνων, μετά τη βίαιη επίθεσή τους στις Κλεωνές;

Ο Stephen Miller, καθηγητής στο Berkeley και επί χρόνια υπεύθυνος των ανασκαφών στη Νεμέα, με είχε προβληματίσει αρκετά, όταν, σε δύο άρθρα του, το 1974 και 1975, στο διακεκριμένο αρχαιολογικό περιοδικό Hesperia, είχε αμφισβητήσει τη μαρτυρία του Πλουτάρχου – ένα από τα ωραία μου επιχειρήματα κατέρρεε.

Θυμάμαι πως του είχα γράψει ένα email τυπικό και συγκρατημένο, ρωτώντας τον εάν είχε αλλάξει γνώμη, εάν οι Κορίνθιοι προήδρευσαν ποτέ στη Νεμέα. Η απάντηση ήρθε άμεσα και ήταν απολύτως λακωνική: «Τίποτα δεν έχει προκύψει που να αίρει τις αμφιβολίες μου. Ως πηγή, ο Πλούταρχος είναι εξαιρετικά επίφοβος και η αρχαιολογική μαρτυρία δεν τον επιβεβαιώνει. Δεν θα σας συνιστούσα να εκλάβετε τη σιωπή ως κατάφαση».

«Δεν θα σας συνιστούσα να εκλάβετε τη σιωπή ως κατάφαση». Μπορεί ο Κύριος Νεμέα να με απογοήτευσε, αλλά μου χάρισε μία φράση που με κυνηγάει ακόμα, εκτός, πλέον, των συνόρων της αρχαιολογίας.

Από τότε πέρασαν έξι χρόνια. Την περασμένη εβδομάδα συνάντησα τον Μίλλερ στη Νεμέα, για να μου εξηγήσει τι έχει συμβεί με το πιθανό επικείμενο κλέισιμο του αρχαιολογικού χώρου λόγω περικοπών. Τα καλύτερα τα είπαμε, βέβαια, στην ταβέρνα λίγο πριν βραδιάσει, αλλά η μαρτυρία ενός από τους μεγαλύτερους εν ζωή αρχαιολόγους της Πελοποννήσου δημοσιεύτηκε σήμερα στο LIFO:

http://www.lifo.gr/mag/features/4052

Σχολιάστε

