Στη Βασιλική Βιβλιοθήκη της Δανίας

Πρόκειται μάλλον για το εντυπωσιακότερο κτήριο στο οποίο έχω βρεθεί για επαγγελματική συνάντηση, και σίγουρα για την εντυπωσιακότερη πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη που έχω δει ποτέ. Η Βασιλική Βιβλιοθήκη της Δανίας, στις όχθες ενός καναλιού της Κοπεγχάγης, είναι κατά κόσμος γνωστή ως το Μαύρο Διαμάντι. Ο λόγος είναι μάλλον αυτονόητος.
Πρόκειται μάλλον για το εντυπωσιακότερο κτήριο στο οποίο έχω βρεθεί για επαγγελματική συνάντηση, και σίγουρα για την εντυπωσιακότερη πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη που έχω δει ποτέ. Η Βασιλική Βιβλιοθήκη της Δανίας, στις όχθες ενός καναλιού της Κοπεγχάγης, είναι κατά κόσμον γνωστή ως το Μαύρο Διαμάντι. Ο λόγος είναι μάλλον αυτονόητος.

Το Μαύρο Διαμάντι, δηλαδή η νέα επέκταση της παλιάς πτέρυγας της Βασιλικής Βιβλιοθήκης, δεν ονομάστηκε έτσι μόνο λόγω του μαύρου μαρμάρου και του γυαλιού από τα οποία αποτελείται, αλλά και γιατί κοσμεί το κανάλι και τα νερά της Κοπεγχάγης με τρόπο πρωτοφανή και μεγαλειώδη.
Το Μαύρο Διαμάντι, δηλαδή η νέα επέκταση της παλιάς πτέρυγας της Βασιλικής Βιβλιοθήκης, δεν ονομάστηκε έτσι μόνο λόγω του μαύρου μαρμάρου και του γυαλιού από τα οποία αποτελείται, αλλά και γιατί κοσμεί το κανάλι και τα νερά της Κοπεγχάγης με τρόπο πρωτοφανή και μεγαλειώδη.

 

Το επταόροφο, πολυπρισματικό Μαύρο Διαμάντι, το οποίο ολοκληρώθηκε το 1999 απο τους Δανούς αρχιτέκτονες Schmidt, Hammer και Lassen, στεγάζει τα παλιότερα σωζόμενα χειρόγραφα της Δανίας, τα οποία χρονολογούνται στον 15ο αι., φιλοξενεί δύο μουσεία, το Εθνικό Μουσείο Φωτογραφίας και ένα μικρό μουσείο καρτούν, αλλά και αποτελεί χώρο πλήθους πολιτιστικών εκδηλώσεων, όπως το ετήσιο θερινο φεστιβάλ τζαζ της πόλης.  Τον ελεύθερό του χρόνο, ο Μαύρο Διαμάντι απλώς αντανακλά τα γαλανά νερά του Slotsholmen.
Το επταόροφο, πολυπρισματικό Μαύρο Διαμάντι, το οποίο ολοκληρώθηκε το 1999 απο τους Δανούς αρχιτέκτονες Schmidt, Hammer και Lassen, στεγάζει τα παλιότερα σωζόμενα χειρόγραφα της Δανίας, τα οποία χρονολογούνται στον 15ο αι., φιλοξενεί δύο μουσεία, το Εθνικό Μουσείο Φωτογραφίας και ένα μικρό μουσείο καρτούν, αλλά και αποτελεί χώρο πλήθους πολιτιστικών εκδηλώσεων, όπως το ετήσιο θερινο φεστιβάλ τζαζ της πόλης.
Τον ελεύθερό του χρόνο, το Μαύρο Διαμάντι απλώς αντανακλά τα γαλανά νερά του Slotsholmen.

 

Κατά την είσοδο στο κτήριο, η αίσθηση είναι παράξενη: Ενώ το εξωτερικό του είναι μαύρο όπως μαρτυρά το όνομά του, στο εσωτερικό του το Μαύρο Διαμάντι λούζεται από άπλετο φως. Από μέσα, το Διαμάντι θυμίζει ένα τεράστιο φωτεινό πετράδι.
Κατά την είσοδο στο κτήριο, η αίσθηση είναι παράξενη: Ενώ το εξωτερικό του είναι μαύρο όπως μαρτυρά το όνομά του, στο εσωτερικό του το Μαύρο Διαμάντι λούζεται από άπλετο φως. Από μέσα, το Διαμάντι θυμίζει ένα τεράστιο φωτεινό πετράδι.
Κυλιόμενες ράμπες - όχι σκάλες - οδηγούν στους ορόφους του, ενώ στο ισόγειο λειτουργεί ένα βιβλιοπωλείο κι ένα καφέ. Μου έκανε εντύπωση το πώς ένα τόσο μοντέρνο και αχανές κτήριο καταφέρνει να δημιουργήσει τόσο έντονη αίσθηση οικειότητας μέσα σε λίγα λεπτά.
Κυλιόμενες ράμπες – όχι σκάλες – οδηγούν στους ορόφους του, ενώ στο ισόγειο λειτουργεί ένα βιβλιοπωλείο κι ένα καφέ. Μου έκανε εντύπωση το πώς ένα τόσο μοντέρνο και αχανές κτήριο καταφέρνει να δημιουργήσει τόσο έντονη αίσθηση οικειότητας μέσα σε λίγα λεπτά.

 

Σε κάποιο διάλειμμα της δουλειάς, κατευθύνθηκα προς το τμήμα της δανειστικής βιβλιοθήκης, στον τρίτο όροφο του κτηρίου. Το μάτι μου έπεσε σε μία πελώρια πολύχρωμη τοιχογραφία που κάλυπτε το τεράστιο ταβάνι. Ρώτησα την ξανθή υπάλληλο στην είσοδο τι ήταν αυτό, για να πάρω μία χαμογελαστή περήφανη απάντηση: Η τοιχογραφία, έκτασης 210 τμ, ανήκει στο διάσημο Δανό εικαστικό, ποιητή και κνηματογραφιστή Per Kirkeby. Αργότερα τον έψαξα, και είδα πως τα έργα του εκτίθενται στα σημαντικότερα μουσεία σύγχρονης τέχνης του κόσμου, όπως η Tate, το Pompidou και, φυσικά το ΜοΜΑ.
Σε κάποιο διάλειμμα της δουλειάς, κατευθύνθηκα προς το τμήμα της δανειστικής βιβλιοθήκης, στον τρίτο όροφο του κτηρίου. Το μάτι μου έπεσε σε μία πελώρια πολύχρωμη τοιχογραφία που κάλυπτε το τεράστιο ταβάνι. Ρώτησα την ξανθή υπάλληλο στην είσοδο τι ήταν αυτό, για να πάρω μία χαμογελαστή περήφανη απάντηση: Η τοιχογραφία, έκτασης 210 τμ, ανήκει στο διάσημο Δανό εικαστικό, ποιητή και κνηματογραφιστή Per Kirkeby. Αργότερα τον έψαξα, και είδα πως τα έργα του εκτίθενται στα σημαντικότερα μουσεία σύγχρονης τέχνης του κόσμου, όπως η Tate, το Pompidou και, φυσικά το ΜοΜΑ.
Στα αναγνωστήρια, ο κόσμος έδειχνε λες και βρισκόταν σπίτι του. Παρατήρησα το κάτω μέρος των τζαμιών στα παράθυρα. Ήταν ελαφρύ πράσινο, για να δίνει την εντύπωση πως έξω υπάρχει κάποιος κήπος με γκαζόν. Για μια στιγμή ήρθε στο νου μου η βιβλιοθήκη Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Cambridge, τότε που, γράφοντας το μάστερ μου, χάζευα τις πρασινάδες ονειροπολώντας.
Στα αναγνωστήρια, ο κόσμος έδειχνε λες και βρισκόταν σπίτι του. Παρατήρησα το κάτω μέρος των τζαμιών στα παράθυρα. Ήταν ελαφρύ πράσινο, για να δίνει την εντύπωση πως έξω υπάρχει κάποιος κήπος με γκαζόν. Για μια στιγμή ήρθε στο νου μου η βιβλιοθήκη Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Cambridge, τότε που, γράφοντας το μάστερ μου, χάζευα τις πρασινάδες ονειροπολώντας.
Παρατηρώντας τους αναγνώστες, μου έκανε εντύπωση το πόσο ταίριαζαν στο περιβάλλον, το πόσο άνετοι έδειχναν να αισθάνονται. Ζήλεψα τους κατοίκους της Κοπεγχάγης που, τόσο κοντά στο κέντρο της πόλης τους, χαίρονται έναν τέτοιο πολιτιστικό πόλο. Κοιτούσα γύρω μου μαγεμένη. Σκέφτηκα τους φίλους μου στην Ελλάδα, που όταν θα άκουγαν για το Μαύρο Διαμάντι θα μου έλεγαν σίγουρα "Άλλος πλανήτης η Δανία". Όχι παιδιά, δεν είναι η Κοπεγχάγη άλλος πλανήτης. Εμείς είμαστε.
Παρατηρώντας τους αναγνώστες, μου έκανε εντύπωση το πόσο ταίριαζαν στο περιβάλλον, το πόσο άνετοι έδειχναν να αισθάνονται. Ζήλεψα τους κατοίκους της Κοπεγχάγης που, τόσο κοντά στο κέντρο της πόλης τους, χαίρονται έναν τέτοιο πολιτιστικό πόλο. Κοιτούσα γύρω μου μαγεμένη. Σκέφτηκα τους φίλους μου στην Ελλάδα, που όταν θα άκουγαν για το Μαύρο Διαμάντι θα μου έλεγαν σίγουρα «Άλλος πλανήτης η Δανία». Όχι παιδιά, δεν είναι η Κοπεγχάγη άλλος πλανήτης. Εμείς είμαστε.
Σε μία μικρή έκθεση πολιτικής σκιτσογραφίας έξω από το χώρο των εγκυκλοπαιδειών, είδα ένα πρόσωπο γνωστό. Δυστυχώς οι λεζάντες ήταν όλες στα Δανέζικα, αλλά κάτι κατάφερα να καταλάβω.
Σε μία μικρή έκθεση πολιτικής σκιτσογραφίας έξω από το χώρο των εγκυκλοπαιδειών, είδα ένα πρόσωπο γνωστό. Δυστυχώς οι λεζάντες ήταν όλες στα Δανέζικα, αλλά κάτι κατάφερα να καταλάβω.

 

Από τον τελευταίο όροφο του κτηρίου φαίνεται ολοκάθαρα το Christianshavn. Κοιτάζοντας προς τα εκεί από τις γυάλινες κρεμαστές γέφυρες που ενώνουν τα αναγνωστήρια ζαλίστηκα λίγο.
Από τον τελευταίο όροφο του κτηρίου φαίνεται ολοκάθαρα το Christianshavn. Κοιτάζοντας προς τα εκεί από τις γυάλινες κρεμαστές γέφυρες που ενώνουν τα αναγνωστήρια, ζαλίστηκα λίγο.

 

Στο διάλειμμα για φαγητό καθίσαμε στις ξαπλώστρες τις οποίες διαθέτει η βιβλιοθήκη για ανάπαυση και στοχασμό, μπροστά στην πλακόστρωτη όχθη του καναλιού. Στα αριστερά μου, ο Πάνος μιλούσε για δουλειά, ενώ στα δεξιά η Ingrida από τη Λιθουανία έπινε ένα χυμό φραγκοστάφυλο κι έκλεινε τα μάτια της για να τα ξεκουράσει από τον ήλιο. Εγώ σκεφτόμουν αυτό που μου είχε πει λίγο νωρίτερα η Sally, ότι, δηλαδή, στην είθουσα που δουλεύαμε είχε δώσει διαλέξεις ο Gunter Grass, ο Jonathan Safran Foer και οι μεγαλύτεροι Δανοί λογοτέχνες. Έκλεισα τα μάτια μου κι εγώ και ένοιωσα το θαυμασμό να με πλημμυρίζει.
Στο διάλειμμα για φαγητό καθίσαμε στις ξαπλώστρες τις οποίες διαθέτει η βιβλιοθήκη για ανάπαυση και στοχασμό, μπροστά στην πλακόστρωτη όχθη του καναλιού. Στα αριστερά μου, ο Πάνος μιλούσε για δουλειά, ενώ στα δεξιά η Ingrida από τη Λιθουανία έπινε ένα χυμό φραγκοστάφυλο κι έκλεινε τα μάτια της για να τα ξεκουράσει από τον ήλιο. Εγώ σκεφτόμουν αυτό που μου είχε πει λίγο νωρίτερα η Sally, ότι, δηλαδή, στην αίθουσα που δουλεύαμε είχε δώσει διαλέξεις ο Gunter Grass, ο Jonathan Safran Foer και οι μεγαλύτεροι Δανοί λογοτέχνες. Έκλεισα τα μάτια μου κι εγώ και ένοιωσα το θαυμασμό – για όλα –  να με πλημμυρίζει.
Λίγο πριν φύγουμε για το αεροδρόμιο, κατάκοποι, ένοιωσα ξαφνικά από μία γωνία ένα γνώριμο βλέμμα να με παρακολουθεί. Βγήκα από το Μαύρο Διαμάντι αποφασισμένη πως είναι πολύ δύσκολο πια να ξεφύγω από τον βλοσυρό κύριο στην εικόνα.
Λίγο πριν φύγουμε για το αεροδρόμιο, κατάκοποι, ένοιωσα ξαφνικά από μία γωνία ένα γνώριμο βλέμμα να με παρακολουθεί.
Βγήκα από το Μαύρο Διαμάντι αποφασισμένη πως είναι πλέον πολύ δύσκολο να ξεφύγω από τον βλοσυρό κύριο στην εικόνα.

 

 

 

One thought on “Στη Βασιλική Βιβλιοθήκη της Δανίας

  1. Παράθεμα: Στη Βασι&la...

Σχολιάστε

