Οδύσσεια_23

graphiccanon_joyce

Τις τελευταίες δυο-τρεις ημέρες πέρασα μία φάση ημι-άρνησης του Οδυσσέα.

Δεν ξέρω τι με είχε πιάσει, και απέφευγα το βιβλίο λες και, εάν το άνοιγα, θα με άρπαζε από το λαιμό και θα με έπνιγε. Ο Εύμαιος, η προτελευταία ενότητα του Οδυσσέα, είναι ακόμη μία επίδειξη μεταμοντέρνας γραφής, ο Τζόυς μπορεί να παίζει και με την ταυτότητα, με τους ρόλους αναγνώστη και ήρωα. Εγώ, ως άλλος Εύμαιος, αναγνώριζα τον πραγματικό Οδυσσέα στα λόγια του Bloom, ο οποίος ουδέποτε στη ζωή του έφυγε από το Δουβλίνο, και δεν ξεγελάστηκα από τον ψευδή Οδυσσέα, δηλαδή από τον πολυταξιδεμένο ναύτη που επιστρέφει στη γυναίκα του μετά από επτά χρόνια απουσίας. Το παιχνίδι που στήνει ο Τζόυς είναι πρωτότυπο, είναι έξυπνο, είναι ένα παιχνίδι το οποίο έστησαν πολλοί συγγραφείς μετά από εκείνον, αλλά με πολύ λιγότερο περίτεχνη γλώσσα, με πολύ λιγότερο κέφι και ορμή ανάμεσα στις γραμμές.

Τι μου συνέβη και άφησα το βιβλίο τρεις ημέρες τότε; Τι έπαθα και μου ήταν αδύνατο να συνεχίσω; Αυτοψυχαναλύθηκα, και δεν μου έφταιγε η επιστροφή στο γραφείο. Αντίθετα, η δουλειά μού είχε λείψει. Δεν ήμουν κουρασμένη. Δεν ήμουν πεσμένη.

Χθες το απόγευμα, καθισμένη στην βεράντα, άνοιξα και πάλι το βιβλίο. Διάβασα δέκα σελίδες μονορούφι, και το έκλεισα απότομα. Έμεινα να κοιτάζω το εξώφυλλο αμήχανη.

Κι έτσι ξαφνικά, κατάλαβα τι μου έφταιγε τις προηγούμενες ημέρες. Δεν ήταν η δουλειά, η νοσταλγία των διακοπών, οι φίλες που σιγά σιγά επιστρέφουν στο εξωτερικό, οι υποχρεώσεις.

Μου έφταιγε ότι το βιβλίο τελειώνει. Και δεν θέλω να τελειώσει. Από εδώ και πέρα, μόνο μέχρι είκοσι σελίδες ημερισίως. Ούτε λέξη παραπάνω.

Ποιος θα τό ‘λεγε.

Σχολιάστε

