Οδύσσεια_22

Η Κίρκη ήταν το επεισόδιο που με κράτησε λιγότερο από όλα. Έπρεπε να το περιμένω. Από το πανεπιστήμιο ήδη μέχρι ακι σήμερα, ποτέ δεν απόλαυσα την ανάγνωση θεατρικού κειμένου.
Η Κίρκη ήταν το επεισόδιο που με κράτησε λιγότερο από όλα. Έπρεπε να το περιμένω. Από το πανεπιστήμιο ήδη μέχρι και σήμερα, ποτέ δεν απόλαυσα απολυτα την ανάγνωση ενός θεατρικού κειμένου.

"Beautiful immortal. I was glad to look on you, to praise you, a thing of beauty, almost to pray" Δεν είναι, βέβαια, ότι δεν μου άρεσε. Η σουρεαλιστική σάτιρα, το εφιαλτικό δράμα που στήνει ο Τζόυς στα κακόφημα σοκάκια του Δουβλίνου με έκανε να βλέπω τα τοπία της Νισύρου με άλλα μάτια. Κοιτούσα γύρω μου και φανταζόμουν πως είμασταν όλοι ήρωες του Οδυσσέα: ο πιωμένος ταβερνιάρης, ο μακρυμάλλης με τα γαλανά μάτια, η μελαχρινή καλλονή παραπέρα.
«Beautiful immortal. I was glad to look on you, to praise you, a thing of beauty, almost to pray»
Δεν είναι, βέβαια, ότι δεν μου άρεσε. Η σουρεαλιστική σάτιρα, το εφιαλτικό δράμα που στήνει ο Τζόυς στα κακόφημα σοκάκια του Δουβλίνου με έκανε να βλέπω τα τοπία της Νισύρου με άλλα μάτια. Κοιτούσα γύρω μου και φανταζόμουν πως ήμασταν όλοι ήρωες του Οδυσσέα: ο πιωμένος ταβερνιάρης, ο μακρυμάλλης με τα γαλανά μάτια, η μελαχρινή καλλονή με το παρεό παραπέρα.

 

"She fixes her bluecircled eye sockets on Stephen and opens her toothless mouth uttering a silent word. A choir of virgins and confessors sing voicelessly" Στην Κίρκη, ο Leopold Bloom μεταμορφώνεται σε γυναίκα, γεννάει, γίνεται σεϊχης, ζητιάνος, αντιμετωπίζει τους νεκρούς γονείς του, το νεκρό του παιδί, προτού καταφέρει να σταθεί, ως πατρική φιγούρα πια, στο πλευρό του αδύναμου Stephen. Καταραμένες μορφές περιπλανώνται στο σκηνικό του Τζόυς πριν την αργή και βασανιστική κάθαρση.
«She fixes her bluecircled eye sockets on Stephen and opens her toothless mouth uttering a silent word. A choir of virgins and confessors sing voicelessly»
Στην Κίρκη, ο Leopold Bloom μεταμορφώνεται σε γυναίκα, γεννάει, γίνεται σεϊχης, ζητιάνος, αντιμετωπίζει τους νεκρούς γονείς του, το νεκρό του παιδί, προτού καταφέρει να σταθεί, ως πατρική φιγούρα πια, στο πλευρό του αδύναμου Stephen. Καταραμένες μορφές περιπλανώνται στο σκηνικό του Τζόυς πριν την αργή και βασανιστική κάθαρση.

 

"No more desire. Only the ethereal. Where dreamy creamy gull waves o'er the waters dull". Ο ιδιοφυής δημιουργός γλυκαίνει το κείμενό του με ονειρικές εικόνες πριν σε ξανατσακίσει στα βράχια της κόλασης.
«No more desire. Only the ethereal. Where dreamy creamy gull waves o’er the waters dull».
Ο ιδιοφυής δημιουργός γλυκαίνει το κείμενό του με ονειρικές εικόνες πριν σε ξανατσακίσει στα βράχια της κόλασης.
"History to blame. Fabled by mothers of memory". Διάβασα αυτή τη φράση στο καφενείο του Αντρίκου, κάτω από τις πυκνές κληματαριές. Μπορεί να έφταιγε η ρακή, αλλά εκείνη τη στιγμή ο Stephen έγινε ο πιο σοφός ήρωας μυθιστορήματος που έπεσε ποτέ στα χέρια μου.
«History to blame. Fabled by mothers of memory».
Διάβασα αυτή τη φράση στο καφενείο του Αντρίκου, κάτω από τις πυκνές κληματαριές. Μπορεί να έφταιγε η ρακή, αλλά εκείνη τη στιγμή ο Stephen έγινε ο πιο σοφός ήρωας μυθιστορήματος που έπεσε ποτέ στα χέρια μου.
"I have no king myself for the moment. Let my country die for me". Ακόμα και την πιο απρόσμενη στιγμή, ανάμεσα στις πιο παλαβές αράδες, το μεγαλείο του Τζόυς λάμπει.
«I have no king myself for the moment. Let my country die for me».
Ακόμα και την πιο απρόσμενη στιγμή, ανάμεσα στις πιο παλαβές αράδες, το μεγαλείο του Τζόυς λάμπει.

 

Διανύω το τελευταίο μέρος του Οδυσσέα, την Πηνελοπιάδα. Παραμένω άφωνη από το βιβλίο αυτό, που μπορεί να προκαλεί τόσο έντονες εικόνες τόσο αβίαστα. Το ταλέντο του Τζόυς δεν έχει μέτρο – ούτε η φιλοδοξία του. Είναι ένας άγριος χείμαρρος που δε σε αφήνει σε ησυχία.

One thought on “Οδύσσεια_22

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s