Μέγας ξεπεσμός

Με θυμάμαι να διαβάζω παντού. Από παιδί στη βεράντα της γιαγιάς, μετά μαθήτρια ακόμη και στα διαλείμματα, κι έπειτα, στην ενήλικη ζωή μου, δεν υπήρχε όριο στη φαντασία.
Από το κρεβάτι και το γραφείο, τη βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου και το αεροπλάνο, μέχρι τα πιο απίθανα μέρη.

Διάβασα Έκο στην ουρά για την εφορεία.
Διάβασα Χάρι Πόττερ οκλαδόν περιμένοντας μια συναυλία.
Διάβασα Άννα Καρένινα σε αίθουσα αναμονής γιατρού.
Διάβασα Θουκυδίδη στο μετρό.
Διάβασα Σαραμάγκου, το Κατά Ιησού Ευαγγέλιο, Μεγάλη Πέμπτη, μες στην εκκλησία, την ώρα της Σταύρωσης.
Διάβασα Παπαδιαμάντη καλοκαίρι σε ταβέρνα της Σκιάθου.

Και χτες, διάβασα Τζόυς στην παραλία. Είχα, δηλαδή, τελειώσει με τις αναλύσεις Elman και Blamires το πρωί στο σπίτι (διαπίστωσα ότι ο Κύκλωπας με δυσκολεύει περισσότερο από άλλα επεισόδια κι έτσι οι αναλύσεις προηγούνται του κειμένου αυτές τις ημέρες), και πήρα το πρωτότυπο κείμενο στην παραλία κάτω από το σπίτι. Έστρωσα την πετσέτα μου, άνοιξα την τσάντα, έβγαλα το αντηλιακό, και, τέλος, έβγαλα το βιβλίο. Μία κυρία που καθόταν παραδίπλα γύρισε με απορία και κοιτούσε το βιβλίο, λόγω του όγκου του βέβαια – δεν της ήταν δυνατόν να διακρίνει τίτλο από τέτοια απόσταση.

Λίγο αργότερα, στο σπίτι πια, έκανα ένα σχόλιο στη σελίδα του μπλογκ στο facebook για το βλέμμα της κυρίας όταν είδε τον τόμο στα χέρια μου. Ήταν ένα σχόλιο μάλλον ελαφρύ, καλοκαιρινό. Σε κάποιους άρεσε, κάποιοι σχολίασαν (μια φίλη διάβασε, λέει, Νίτσε στην παραλία!), μέχρι που, το βραδάκι, παρατήρησα έκπληκτη ένα πολύ ενδιαφέρον σχόλιο:

20130721-102655.jpg

Απόρησα. Απόρησα με το ίδιο το σχόλιο, την ιδέα, την επιλογή των λέξεων, την ένταση που έκρυβε.

Ξεπεσμός, λοιπόν, και μάλιστα μέγας. Γιατί; Και για ποιον; Για κάποιον που αποφάσισε, πριν από 34 μέρες, να διαβάσει τον Οδυσσέα, και έχει καταλάβει ότι, αν δεν μελετήσει πριν ή και μετά, αν τον αφήσει από τα χέρια του έστω μια μέρα, έχει χάσει το στοίχημα; Είναι άραγε ξεπεσμός και μάλιστα μέγας, να βρίσκεις χώρο στη ζωή σου για να προσπαθήσεις να διαβάσεις μερικούς από τους πυλώνες της παγκόσμιας λογοτεχνίας; Ευτέλισε τον Τζόυς η θάλασσα μπροστά μου; Ή το ότι καθόμουν σε πετσέτα αντί για δρύινο παλαιωμένο γραφείο;
Εαν ναι, τότε ναι, έχω ξεπέσει αμετανόητα, χρόνια τώρα.

20130721-103543.jpg

16 thoughts on “Μέγας ξεπεσμός

  1. Εντάξει βρε,είσαι μια ξεπεσμένη!😉 Πάντως σε θαυμάζω….εγώ η άχρηστη το παράτησα….βέβαια έχω την κρυφή ελπίδα πως κάποια στιγμή θα το ξαναπιάσω κι ότι απλά δεν έχει έρθει ακόμα η ώρα του……

  2. Ξεπεσμός είναι μάλλον να μην μπορείς να διαβάσεις κάτι σαν αυτό και να δέχεσαι να αρκεστείς σε σαχλοβιβλιαράκια της παραλίας.. Συγγνώμη αλλά εγώ εχτές στην θάλασσα διάβαζα Προυστ; Τι καλύτερο από το να διαβάζεις κάτι που σου αρέσει και παράλληλα να ακούς και τα κύματα.. Αν το σχόλιο ισχύει τότε ειλικρινά έχω ξεπέσει σε βούρκο και με έχει πλακώσει ένας τόνος Μαντάς και Δημουλίδου..😛

      1. Το έχω διαβάσει προ αμνημονεύτων ως φοιτήτρια στο Λονδίνο. Είναι τρομερή η γραφή του, η οποία νομίζω πως απογειώνεται στο Turn of the Screw.

      2. Εγώ τον βρήκα λίιιγο κουραστικό. Γιατί να γράψεις μια παράγραφο όταν μπορείς να πεις το ίδιο πράγμα με μια πρόταση;

  3. αναρωτιέμαι αν όταν κάθομαι στο μετρό μπορώ να διαβάζω κλασσικούς ή ξεπέφτω…
    και να μη ρωτήσω τι γίνεται όταν διαβάζω όρθια επειδή δε βρήκα θέση ε;

    1. Νομίζω δεν χρειάζεται να απαντήσω. Θεωρώ, εκτός των άλλων, την ανάγνωση μία πολύ προσωπική υπόθεση, και τις αναγνωστικές συνήθειες του καθ’ ενός αδιαπραγμάτευτες.

  4. Ωχού με τη σοβαροφάνεια. Εγώ πάντως θαυμάζω όσους μπορούν να συγκεντρωθούν στο βιβλίο τους υπό οποιεσδήποτε συνθήκες. Η αδυναμία συγκέντρωσης μου με αναγκάζει κάθε καλοκαίρι να έχω ένα βιβλίο για την παραλία κι ένα για την ησυχία του σπιτιού, κάτι που με αποσπά ακόμη περισσότερο, μιας και δεν μπορώ να διαβάσω δυο βιβλία ταυτόχρονα. Οπότε, όχι, δεν είναι ξεπεσμός, ταλέντο είναι.

Σχολιάστε

