Οδύσσεια_10

school-of-athens2
Η Σχολή των Αθηνών του Ραφαήλ. Οι ψίθυροι και οι εντάσεις της τοιχογραφίας του Βατικανό επανέρχονταν στο νου μου διαβάζοντας τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη.

Τελικά έχω ένα θέμα με τις ενότητες στις οποίες πρωταγωνιστεί ο Stephen Dedalus. Το alter ego του Τζόυς με δυσκολεύει πολύ -με δυσκόλεψε στην Τηλεμαχιάδα, με δυσκολεύει και τώρα στην εξαιρετική Σκύλλα και Χάρυβδη.

Η δομή φιλοσοφικού / πλατωνικού δείπνου μου προκάλεσε τόση αμηχανία όση και οι διαρκείς λεπτομερείς αναφορές στο έργο του Σαίξπηρ, του Ουάιλντ, του Αριστοτέλη, αλλά και των Γάλλων λογοτεχνών. Δεν το κρύβω: η Σκύλλα και η Χάρυβδη, μία ενότητα η οποία λαμβάνει χώρα στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ιρλανδίας, ήταν ξεκάθαρα ένα κείμενο απαιτητικό για τις δικές μου δυνατότητες.

Απόλαυσα, βέβαια, τις παρατηρήσεις του Stephen για την ανατροπή και την επανάσταση:

The movements which work revolutions in the world are born out of the dreams and visions in a peasant’s heart on the hillside.

Τα σαρκαστικά του σχόλια για την ευφυία:

A man of genius makes no mistakes. His errors are volitional and are the portals of discovery.

Τη διαρκή ανάλυση του Τζόυς για τη σχέση των γονέων με τα παιδιά τους – έναν από τους βασικούς θεματικούς άξονες του βιβλίου:

Will any man love the daughter if he has not loved the mother?

Διάβαζα και ξαναδιάβαζα τη φραση-περιγραφή της εποχής του, τόσο όμοια με αυτή που ζούμε εμείς:

It is an age of exhausted whoredom groping for its god.

Για να καταλήξω να συγκινούμαι βαθιά με έναν ιδιοφυή αλλα και τόσο σπουδαία δοσμένο υπαρξιακό στοχασμό:

We walk through ourselves, meeting robbers, ghosts, giants, old men, young men, wives, widows, brothers-in-love, but always meeting ourselves.

Η ενότητα αυτή είχε για μένα μία και μοναδική κατακλείδα, μία φράση στην οποία ο Τζόυς συμπυκνώνει τις προθέσεις του για την Οδύσσεια – ταυτίστηκα παράξενα, σήμερα μάλιστα ξύπνησα με την πρόταση αυτή καρφωμένη στο μυαλό μου.

Our national epic has yet to be written.

Υ.Γ.: Όσο απολαμβάνω το βιβλίο, άλλο τόσο απολαμβάνω τις αντιδράσεις φίλων και γνωστών όταν τους λέω πως το διαβάζω «από την αρχή ως το τέλος». Η Νάσια μου είπε «Γιατί βρε το κάνεις αυτό στον εαυτό σου καλοκαιριάτικα;». Η Αργυρώ δοκίμασε, λέει, πέντε-έξι φορές να το προχωρήσει και άλλες τόσες το εγκατέλειψε, «Αλλά διάβασα το Middlemarch, αυτό ήταν το προσωπικό μου στοιχημα». Η Δάφνη, που διάβασε τον Οδυσσέα σε μία έκρηξη αγάπης προς κάθε τι ιρλανδικό μου είπε πως «Κουράστηκα, δεν μου άρεσε καθόλου μα καθόλου», ενώ η Μαρία είπε το καλύτερο «Ωχ, το διαβάζεις ε; Κρίμα μωρέ!»

4 thoughts on “Οδύσσεια_10

    1. Δεν διαβάζω γρήγορα – είμαι ήδη μάλλον εκτός του αρχικού μου προγραμματισμού (να το τελειώσω ως τις 17 Αυγούστου, 2 ακριβώς μήνες από την ημέρα που το ξεκίνησα). Είμαι σχεδόν στο 1/3…
      Το ξεκίνησες ε;! Πώς σου φαίνεται; Διαβάζεις πρωτότυπο ή μετάφραση; ΚΑι πού βρίσκεσαι;
      Συμβουλή – μην αποθαρρυνθείς από τις 3 πρώτες ενότητες! Ο Στήβεν Ντένταλους είναι δύσβατος, μετά θα έρθει ο Λέοπολντ και όλα θα γλυκάνουν…

  1. Το βιβλίο το είχα αγοράσει πριν από οκτώ (;) χρόνια στην ελληνική μετάφραση γιατί φοβόμουν ότι κάτι δεν θα καταλάβαινα (πρώτο λάθος). Το παράτησα στο πρώτο κεφάλαιο, γιατί δεν με βόλευε η ανάγνωσή του, λόγω σχήματος, (μην γελάσεις, στο κρεββάτι διαβάζω σχεδόν πάντα λογοτεχνία, στον καναπέ αρχαιολογία) (δεύτερο λάθος). Αλλαξα λίγο τη θέση διαβάσματος. Και ναι, ήταν και είναι δύσβατος αλλά τα σχόλιά σου το έχουν κάνει πολύ καλύτερο.

  2. Συμφωνώ απόλυτα….κόντεψα να τα παρατήσω στο 3ο κεφάλαιο και τώρα πάλι στη Σκύλλα και τη Χάρυβδη…..:( Μπράβο που καταφέρατε και το διαβάσατε στα Αγγλικά εγώ ούτε στα Ελληνικά δεν μπορώ..

Σχολιάστε

