Rite of passage

??????????Ο Michael Ondaatje είναι πολύ γνωστός αν μη τι άλλο από το βιβλίο του Ο Αγγλος Ασθενής. Εγώ όμως πρωτοδιάβασα το όνομά του στο εξώφυλλο του The Cat’s Table, κι αν το γράφω, ακόμη δεν έχω καταφέρει να το προφέρω.

Το πλοίο Oronsay ξεκινά το 1954 από το Colombo της Σρι Λάνκα, διασχίζει τον Ινδικό Ωκεανο, την Αραβική και την Ερυθρά θάλασσα, την διώρυγα του Σουέζ και την Μεσόγειο με προορισμό το Λονδίνο. Ο Mynah, ο ενδεκάχρονος αφηγητής ταξιδεύει για να επανενωθεί με την μητέρα του που έχει να δει τέσσερα χρόνια. Περιγράφεται ως ένα άβγαλτο παιδί, κι εκεί επάνω στο πλοίο στο cat’s table όπου δειπνεί, το τραπέζι της τραπεζαρίας που βρίσκεται στην μεγαλύτερη απόσταση από εκείνο του καπετάνιου όπου είθισται να δειπνούν οι σημαντικότεροι επιβάτες, συναντά δύο συνομήλικά του αγόρια. Τον εύθραυστης υγείας και πάντα συγκρατημένο Ramadhin και τον ανυπότακτο και εσωστρεφή Cassius. Μαζί συγκροτούν μία ομάδα που δεν γνωρίζει όρια, διατρέχει όλο το πλοίο, παρακολουθεί σιωπηλά και προσπαθεί να ερμηνεύσει όσα πρωτόγνωρα παρακολουθεί.

Σε πρώτη ανάγνωση, η περιγραφή των γεγονότων είναι μάλλον φωτογραφική, ο αφηγητής μας περιστοιχίζεται από φαινομενικά ασήμαντους ανθρώπους, όμως σύντομα αποκαλύπτεται ότι καθένας έχει πτυχές που δεν είναι ορατές εκ πρώτης όψεως: μία ανάλαφρη κυρία που επιδίδεται στην ανάγνωση μυθιστορημάτων μυστηρίου φανερώνεται να μεταφέρει λευκά περιστέρια σε μία ειδική αποστολή. Ένας βοτανολόγος μεταφέρει στα αμπάρια του πλοίου έναν χρωματιστό και πλούσιο κήπο με ιαματικά και δηλητηριώδη φυτά, ένας αριστοκράτης επιβάτης είναι τελικά διαρρήκτης, ο μυστηριώδης κατάδικος που σιωπηλά προαυλίζεται χειροπόδαρα δεμένος τα βράδυα προκαλεί την κορυφαία δραματική σκηνή.

Κι αν το ταξίδι διαρκεί τρεις μόνον εβδομάδες, και τελικά ο ήρωας με ανακούφιση αναγνωρίζει την μητέρα του στο λιμάνι του προορισμου, ο αντίκτυπος της συνάντησης με τους συνεπιβάτες και η επανεξέταση όσων συνέβησαν κατά την διάρκεια του ταξιδιού δεν παύουν. Ο ενήλικος πια Mynah επιστρέφει στους ανθρώπους και τα συμβάντα του πλοίου για να τα αποτιμήσει πλεον συναισθηματικά. ‘»It would always be strangers like them, at the various Cat’s Tables of my life, who would alter me.» Επισκεπτόμενος μια γκαλερί με τα έργα του ζωγράφου πλεον Cassius, ερχεται αντιμετωπος με το γεγονός ότι ο σκληρός παιδικός του φίλος αφιέρωσε την ζωγραφική του στην απεικόνιση του περάσματος της διώρυγας του Σουεζ. Παρατείνοντας την σχέση του με την οικογένεια του Ramadhin ανακαλύπτει την προσωπική του δυσκολία του να αποχωριστεί τον χαμένο πια φίλο. Επανεξετάζοντας χρόνια μετά, στην συντροφιά της απάτριδος εξαδέλφης του τα περιστατικά του πλοίο και δίνοντάς τους μια νέα ερμηνεία, αντιλαμβάνεται ότι στις ιστορίες της ζωής δεν υπάρχει μία και σίγουρα όχι βέβαιη εκδοχή του τέλους.

Όμως, πέρα από όσα καταγράφει ως εμπειρίες ζωής ο πρωταγωνιστής, το βιβλίο είναι μία αλληλουχία μαγικών εικόνων που γοητεύουν τον αναγνώστη: τα αγόρια παρακολουθούν κρυφά μία νεαρή γυναίκα που φορά ένα λευκό φουστάνι να γέρνει το κεφάλι της στα άστρα ενώ ένας γοητευτικός και επικίνδυνος άνδρας της φιλά τον ώμο, ένας εκατομμυριούχος που ταξιδεύει για να θεραπευθεί απο την ασθένειά του πεθαίνει από το δάγωμα ενός σκύλου εκπληρώνοντας έναν χρησμό, ένα αγόρι γλείφει κάθε πρωί το κάγκελο του πλοίου για να διακρίνει την διαφορά της γεύσης ανάμεσα στις θάλασσες που το πλοίο ταξιδεύει, ένα μουγγό κορίτσι χάνεται στην σκοτεινή θάλασσα προκειμένου να βρεθεί πια οριστικά στην αγκαλιά του πατέρα που έχει στερηθεί και μία ηλικιωμένη πλέον γυναίκα αφηγείται μία παλιά ιστορία προδομένου έρωτα για να καταλήξει “despair young and never look back”.

— Το κείμενο αυτό – όπως και το μουσικό κομμάτι – είναι το ποδαρικό στο μπλογκ για το 2013 από τη Φαίδρα. Η Φαίδρα, η οποία είναι από αυτές τις φιλίες που μας βρίσκουν ξαφνικά κι απροετοίμαστους, μιλά σπάνια για τα βιβλία που διαβάζει – προτιμά, μάλλον, να κρατάει τις σκέψεις για τον εαυτό της. Όταν, πριν λίγες ημέρες, την άκουσα να μιλά για το The Cat’s Table με τόσο ενθουσιασμό, της ζήτησα να μου γράψει κάτι γι’ αυτό. Φαίδρα, ευχαριστώ πολύ!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s