Μα, τι συμβαίνει με το 2666;

Εδώ και καιρό ακούω γι’ αυτό όπου σταθώ κι όπου βρεθώ. Διαβάζω γι’ αυτό παντού.

Τον περασμένο Νοέμβριο, περπατώντας στις όχθες του Τάμεση, είχα ζητήσει σε μία φίλη να μου πει λίγα λόγια για το βιβλίο που διάβαζε. Μου μιλούσε γι’ αυτό μία ολόκληρη ώρα. Προχτές, πάνω από ένα ποτήρι κρασί, κι ενώ η συζήτηση περιστρεφόταν γύρω από τη ζοφερή Ελληνική οικονομία, ένας φίλος πετάχτηκε αυθόρμητα, σαν να ξύπνησε από λήθαργο: «Διάβασέ το ρε να το συζητάμε!»

Βρίσκεται παντού: σε τοιχοκολλημένες αφίσες στα μικρά καφέ των Εξαρχείων («Το εκδοτικό γεγονός της χρονιάς – Μετάφραση του Κρίτωνα Ηλιόπουλου – Εκδόσεις Άγρα»), στα status update των φίλων μου στο Facebook (για ένα διάστημα κάποιος ανέβαζε σταθερά αποσπάσματα του βιβλίου, ομολογουμένως θαυμάσια), στις συζητήσεις σε παρέες γνωστών («Δεν ήταν για μένα», έλεγε μία φίλη σχεδόν απολογητικά). Στην πρώτη μου συνάντηση με έναν δημοσιογράφο / βιβλιοκριτικό τον περασμένο μήνα μιλούσαμε για το βιβλίο επί μισαώρου. Μυστήριο: Εγώ κι ένας σχεδόν άγνωστος άντρας μιλούσαμε για μισή ώρα για ένα βιβλίο που εγώ δεν έχω διαβάσει.

Μα, τι συμβαίνει με το 2666;

Εγώ το λέω Είκοσι έξι-Εξήντα έξι. Η Μαρία Δύο χιλιάδες-Εξακόσια εξήντα έξι. Ο Μάνος Δύο-Έξι-Έξι-Έξι. Όλοι μιλάμε για το ίδιο βιβλίο, το τελευταίο μυθιστόρημα του Χιλιανού Ρομπέρτο Μπολάνιο, ένα έργο το οποίο κατά πολλούς πήρε το είδος του μυθιστορήματος από το χέρι και το πήγε κάμποσα βήματα παραπέρα.

Το βασικό μυστήριο της υπόθεσης του 2666 συνοδεύεται από άλλα τόσα μικρότερα μυστήρια – πώς γίνεται ένα βιβλίο χιλίων σελίδων να «διαβάζεται νερό», όπως λένε όλοι; Πώς γίνεται να μην το έχει παρατήσει κανείς; Πώς γίνεται η φήμη του να μην απογοητεύει ουδένα;

Ποτέ δεν το αρνήθηκα, άλλωστε το παραδέχτηκα και στην πρώτη φράση της πρώτης μου ανάρτησης σε αυτό εδώ το μπλογκ: Δεν μου αρέσει να είμαι έξω από τα πράγματα. Δεν είμαι εναλλακτική, αντιδραστική, δεν έχω αντιπροτάσεις. Αφού το διαβάζουν όλοι, θα το διαβάσω κι εγώ. Εχθές, λοιπόν, απέκτησα το 2666. Βγαίνοντας από την Πολιτεία, τράβηξα μία φωτογραφία, την οποία πόσταρα στο Facebook:

Τα σχόλια των φίλων μου έπεσαν βροχή: «Θα δαιμονιστούμε παρέα», σχολίασε ο Μιχάλης (τα μυστήρια συνεχίζονται). Ένα από τα σχόλια στάθηκε αφορμή για νέες προτάσεις: «Θα έχουμε δηλαδή νέο Readathon;», ρώτησε η Γεωργία. «Είμαι έτοιμος για Readathon. Ανακοίνωσέ το! Άντε!», συνέχισε ο Μιχάλης. «Ρε πάτε καλά που θα κάνω Readathon με το Θηρίο;». Μάταιο. Το επιχείρημα δεν έπιασε. «Είμαστε τουλάχιστον 3 εδώ που το έχουμε διαβάσει ή το διαβάζουν τώρα. Γιατί όχι;» «Θα χακέψω το μπλογκ σου και θα το ανακοινώσω εγώ.» Αυτά δημοσίως. Ιδιωτικώς, ακόμη περισσότερα.

Μα, τι συμβαίνει με το 2666;

Δεν είναι μόνο οι φίλοι και οι γνωστοί μου. Είναι και όλοι αυτοί που, μυστηριωδώς μαγεμένοι από το βιβλίο, ανέβασαν φωτογραφίες στο Instagram εμπνευσμένες από αυτό. Κάποιος από το αεροδρόμιο του Σάο Πάολο:

Κάποια κοπέλα το συνέδεσε με ένα ενδιαφέρον αξεσουάρ:

Μία νεαρή Ταϋλανδέζα το φωτογράφισε λίγο διαφορετικά:

Ένας αναγνώστης από την άλλη άκρη του Ατλαντικού το αποκάλεσε «προσωπικό του Έβερεστ»:

… ενώ κάποιος άλλος φρόντισε να ανεβάσει τη φωτογραφία-σημαία μόλις έφτασε στην κορυφή:

Μα, τι συμβαίνει με το 2666;

Πρόσφατα η καλή φίλη και δεινή αναγνώστρια Αρχοντή Κόρκα έγραψε ένα κείμενο για αυτό το μπλογκ – ήταν όταν είχα αποφασίσει να μην διαβάσουμε το 2666 στο πλαίσιο του Readathon.   Όταν, όμως, ο μικρός μαραθώνιος ανάγνωσης τελείωσε, τα σχόλια κάτω από το τελευταίο ποστ με εξέπληξαν: «Θέλω το readathon να αποτελεσει στη συνεχεια κινητρο να διαβασουμε βιβλια που αλλιως δεν θα διαβαζαμε ευκολα-λογω μεγεθους ή δυσκολιας.προτεινω λοιπον για το επομενο, 2666 ή Σελιν και Ταξιδι στην ακρη της νυχτας-αν και προσωπικος μου “εφιαλτης που στοιχειωνει” παραμενει παντα ο Οδυσσεας του J. Joyce. τι λετε?» γράφει επί λέξει μία αναγνώστρια. «Poli kali idea! To 2666 thelw poli na to diabasw alla me tromazei arketa to megethos tou…» επαυξάνει μία άλλη.

Μα, τι συμβαίνει πια με αυτό το 2666;

Δεν το κρύβω: Σκεφτόμουν να αναβάλω την ανάγνωση του 2666 για κάποιο διάστημα. Είχα ήδη προγραμματίσει το επόμενό μου βιβλίο. Μάλιστα, ανυπομονούσα ιδιαίτερα για αυτό. Μέχρι που χτες, κάποια στιγμή, έλαβα ένα σχόλιο από τη φίλη μου την Ηλιάνα που ζει στη Σιγκαπούρη: «Έχω κάνει reserve το 2666 στη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου οπότε μάλλον μας βλέπω μαζί να το αρχίζουμε…»

Θα το αρχίσω σήμερα. Για τα μυστήρια που περιβάλλουν το κατά πολλούς αριστούργημα της σύγχρονης πεζογραφίας. Για τις εικόνες, τα σχόλια, για όλα αυτά που δεν μπορώ να καταλάβω αλλά που μου φαίνονται τόσο συναρπαστικά. Και για την Ηλιάνα – που μου λείπει και που όσο περισσότερα μας ενώνουν τόσο πιο πολύ κοντά μου την αισθάνομαι.

Δεν ξέρω τι συμβαίνει με το 2666.

Υ.Γ.: Και, βέβαια, δεν ξέρω ακόμα εάν θα κάνω Readathon.

9 thoughts on “Μα, τι συμβαίνει με το 2666;

  1. Ειναι γεγονός,όλοι μιλούν για αυτο.Ειναι το επόμενο βιβλίο που θα αγοράσω, το δηλώνω. Αν γίνει #readathon2_the sequel είμαι μέσα. Καλή αρχή με το 2666!!

  2. Aπό τα καλύτερα κείμενα σου. Πέρα από το όποιο hype του εν λόγω βιβλίου που μακάρι να είναι αληθινό -δεν το έχω διαβάσει- δημιουργείς στον αναγνώστη κίνητρο να πάει πιο πέρα. Κeep on..

  3. Είχα πει θα το αγοράσω στα αγγλικά λόγω της δυσπρόσιτης τιμής του στα ελληνικά, αλλά σήμερα καθώς περνούσα μπροστά από το βιβλιοπωλείο δεν συγκρατήθηκα και το αγόρασα. Συγκριτικά με τις ποιότητες ανατύπωσης των ξένων εκδόσεων (δεν το είδα σε hardcover), οι εκδόσεις Άγρα μου άρεσαν περισσότερο. Η τιμή πάντως είναι τσουχτερή και το σκεφτόμουνα ειλικρινά να μη το αγοράσω. Ντρέπομαι που το λέω αλλά πλέον κοιτάζω την τιμή σε αυτά που θέλω οπωσδήποτε ν ‘αγοράσω, γεγονός που για μένα την ίδια ήταν αδιανόητο πραγματικά πριν λίγο καιρό. Καλή μας ανάγνωση λοιπόν. Το 2666 ήταν και η δική μου επιλογή στο readathon!

  4. Παράθεμα: topgreek 100 | Lesvosnews.net
  5. Μου εξάψατε την περιέργεια.. εκ πεποιθήσεως δε διαβάζω πολυσέλιδα βιβλία παρά μόνο το καλοκαίρι. Επίσης, αν κρίνω από τον συντοπίτη του, Λιόσα, μάλλον και ο Μπολάνιο έχει φοβερή γραφή… ελπίζω να βγει σε kindle version.

Σχολιάστε

