Do it slow

Το 1999, ως δευτεροετής φοιτήτρια Αρχαίας Ιστορίας, σκηνοθέτησα τις Χοηφόρους του Αισχύλου στο πλαίσιο της ετήσιας ελληνικής παράστασης που παρουσιάζεται στο King’s College London – πάντα στο πρωτότυπο κείμενο. Είδα το ακατανόητο κείμενο του Αισχύλου να παίρνει τη σάρκα και τα οστά συμφοιτητών μου, να αποκτά τη φωνή τους, άκουσα τα μελοποιημένα χορικά από τις φωνές 8 κοριτσιών, φτιάξαμε κουστούμια, σκηνικά, καρδιοχτυπήσαμε μήπως κάποιος ξεχάσει τους στίχους, και μετά, το θέατρο κι εγώ χωρίσαμε οριστικά τους δρόμους μας.

Πλέον πηγαίνω στο θέατρο μάλλον σπάνια αλλά τακτικά, σίγουρα 2-3 φορές το χρόνο, έχω θαυμάσει δύο φορές επί σκηνής την Helen Mirren στο National Thatre του Λονδίνου (μία στο Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα – παράσταση 6ωρη και απολαυστική, και μία με τον Alan Rickman στο Αντώνιος και Κλεοπάτρα), μία τον Kevin Spacey στο Old Vic να κεντάει στο Inherit the wind υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Trevor Nunn. Κι έχω θαυμάσει αμέτρητες άλλες παραστάσεις.

Φέτος, εδώ στην Αθήνα, είδα  μόνο το The far side of the moon του Robert Lepage στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Χθες βρέθηκα και πάλι σε μία παράσταση – αυτή τη φορά πολύ διαφορετική: το Luv του Νεοζηλανδού Thomas Sainsbury ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Screening room του Nixon.

Παρακολουθώντας την παράσταση (με την κάκιστη μετάφραση της αγγλικής αργκό αλλά και την σούπερ ωραία μουσική), σκεφτόμουν πόσες μικρές παραστάσεις παίζονταν ταυτόχρονα στην Αθήνα. Το έχουμε συζητήσει πολλές φορές με φίλους: η αναλογία πληθυσμού/θεατρικών παραγωγών σε αυτή την πόλη είναι πολύ ενδιαφέρουσα.

Πρόσφατα έπεσε στα χέρια μου ένα αγγλικό βιβλίο Ελληνίδας συγγραφέως. Η μονογραφία Authoring Performance: The Director in Contemporary Theatre της Αύρας Σιδηροπούλου εκδόθηκε μόλις στις Η.Π.Α. από την Palgrave Macmillan, και αποτελεί μέρος της σειράς της “What is Theatre?” . Πρόκειται για μια μελέτη σύγχρονων θεωριών παράστασης και παραμέτρων της σκηνικής πράξης που εστιάζει και εμβαθύνει στο φαινόμενο του σκηνοθέτη-δημιουργού, διεθνώς. Η συγγραφέας είναι λέκτορας θεατρικών σπουδών στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου και διευθύνει ως σκηνοθέτης την Καλλιτεχνική Ομάδα Persona (με παρουσία στις Η.Π.Α., στην Τουρκία και στο Ιράν). Οι σπουδές της μετρούν χρόνια στα απαιτητικά θρανία του Columbia, του Cambridge και του (δικού μου) King’s College London.

Το Authoring Performance: The Director in Contemporary Theatre εξετάζει περιπτώσεις καθιερωμένων δημιουργών όπως της (αγαπητής στο ελληνικό κοινό) Ariane Mnouchkine, τoυ Robert Lepage, αλλά και του Μαρμαρινού και του Τερζόπουλου, αναλύοντας του τρόπους με τους οποίουςη έννοια του «κειμένου» της παράστασης μπορεί να πάρει τόσες μορφές όσοι και οι συνδυασμοί των σκηνικών ιδιωμάτων (τεχνολογία, εικόνα, ήχος, χρόνος και σώμα ως γλώσσα) που συνυπάρχουν στη σκηνή.

Καθισμένη στους αναπαυτικούς καναπέδες του Nixon, σκεφτόμουν ότι ένα τέτοιο βιβλίο θα έπρεπε να μεταφραστεί και να κυκλοφορήσει σύντομα στα ελληνικά. Πολλοί από τους χιλιάδες εμπλεκόμενους με το θέατρο, στην Αθήνα και όχι μόνο, θα είχαν πολλά να μάθουν από αυτό.

Τις σκέψεις μου αυτές διέκοπτε τακτικά η μουσική του Αλέξανδρου Βούλγαρη (The Boy), η οποία έντυνε την παράσταση. Ιδιαίτερα μου άρεσε το παρακάτω κομμάτι – με τον φιλολογικά ενδιαφέροντα τίτλο. Από χτες βράδυ το ακούω σε λούπα. Παρακαλώ ακούστε το:

Υ.Γ.: Με αφορμή τις σκέψεις που έκανα γύρω από το ειδικό πλην όμως πολυπληθές αναγνωστικό κοινό του βιβλίου της Αύρας Σιδηροπούλου, μου άνοιξε η όρεξη για θέατρο. Οποιεσδήποτε προτάσεις για παραστάσεις είναι ιδιαίτερα ευπρόσδεκτες.

Advertisements

2 thoughts on “Do it slow

  1. Όταν είδα τον τίτλο του post στο mail μου αμέσως μου ήρθε στο μυαλό αυτό το τραγούδι του The Boy, καθώς έχω κολλήσει με όλο το δίσκο του για ακόμα μια φορά. Μετά, σκέφτηκα ότι δύσκολα θα προέρχεται από αυτό, γιατί δεν μπορούσα να καταλάβω τη σύνδεση με το blog. Τώρα ενθουσιάστηκα που έπεσα μέσα, και που σου άρεσε η μουσική του The Boy!

  2. Ωραία μουσική…και πράγματι πολύ ενδιαφέρον βιβλίο που έλειπε από την άναρχη και αταξινόμητη γνώση του θεατρικού μας γίγνεσθαι….
    Βαρβάρα Δούκα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s