«‘Kill the pig! Cut his throat! Kill the pig!»

Δε συνηθίζω να γράφω για ταινίες, αλλά ίσως αυτό συμβαίνει διότι σπανίως τυχαίνει να δω μία ταινία που να με εντυπωσιάσει τόσο.

Οι λόγοι που αποφάσισα να δω το νορβηγικό Βασιλιάς σε μια Κόλαση (Kongen av Bastøy, στο πρωτότυπο), εκτός από τις διθυραμβικές κριτικές και τα βραβεία που απέσπασε, ήταν δύο, και μάλλον πεζότεροι: Πρώτον, με ενδιαφέρουν ιδιαίτερα οι τέχνες των Σκανδιναβικών χωρών. Δεύτερον, το νησί Bastøy στο οποίο διαδραματίζεται η ταινία, φιλοξενεί τις εσχάτως πολυσυζητημένες φυλακές της Νορβηγίας, φυλακές υψίστης τόσο ασφαλείας όσο και πολυτελείας.

Φυλακίστε με: Η δανειστική βιβλιοθήκη της φυλακής Bastøy.

Η ταινία αναφέρεται σε ένα πραγματικό περιστατικό που συνέβη κατά το βαρύ χειμώνα του 1915 στο σκληρό αναμορφωτήριο του νησιού Bastøy, στο φιόρδ νότια του Όσλο: Το σαδιστικό καθεστώς του αναμορφωτηρίου ταράσσει η άφιξη ενός εφήβου, ο οποίος θα ξεσηκώσει την ομήγυρη με τις ριζοσπαστικές ιδέες του περί απόδρασης. Παράλληλα, ενώ κάποια καλά κρυμμένα μυστικά έρχονται στο φως, το έδαφος προετοιμάζεται για μία εξέγερση, παρόμοια με την οποία δεν έχει υπάρξει ποτέ σε σωφρωνιστικό ίδρυμα της Νορβηγίας.

Με φόντο το χιονισμένο, σιωπηλό τοπίο που όλα τα καλύπτει κι όλα τα εξωραΐζει, η ταινία βάζει βαθιά το μαχαίρι στο θέμα της άσκησης και κατάχρησης εξουσίας εντός ενός περιορισμένου κοινωνικού πλαισίου, ανατέμνοντας, παράλληλα, την αντρική φιλία κι αφοσίωση.

Ο 45χρονος Marius Holst, σκηνοθέτης ταινιών μικρού μήκους αρχικά, αξιοποίησε το φυσικό τοπίο της χώρας του, ενσωματώνοντάς το πλήρως στην ιστορία του. Συνεργάστηκε με μερικούς από τους πλέον καταξιωμένους Σκανδιναβούς ηθοποιούς (ο γνωστός και στο Χόλιγουντ Stellan Skarsgård πλαισιώνει θαυμάσια το νεαρό Benjamin Helstad, ενώ ο Kristoffer Joner, «κακός» της ιστορίας, πλάθει σπουδαία έναν εξαιρετικά πολυεπίπεδο χαρακτήρα), αλλά δεν έμεινε εκεί: Ο Holst αξιοποίησε μία πλειάδα ερασιτεχνών ηθοποιών, κυρίως Νορβηγών φαντάρων που κατά την περίοδο των γυρισμάτων διένυαν τη θητεία τους.

Σε αυτό το μείγμα, βασικό ρόλο διαδραματίζει η υποβλητικά επική μουσική του Σουηδού Johan Söderqvist αλλά και η διεύθυνση φωτογραφίας, η οποία επιτυγχάνει εικόνες παρόμοιες με πίνακες Σκανδιναβών ζωγράφων.

Όταν τελείωσε η ταινία, ο καθένας μας είχε και κάτι άλλο να παρατηρήσει:

  • Σε κάποιον θύμισε, περιέργως, τις Ζωές των Άλλων,
  • Κάποιος αποφάσισε ότι θέλει να πάει στη Νορβηγία,
  • Και κάποια είπε ότι της θύμισε το 1984.

Μόλις το άκουσα συνειδητοποίησα ότι η ταινία μου έφερνε στο νου ένα από τα σπουδαιότερα βιβλία της Αγγλικής λογοτεχνίας: το Lord of the Flies, του Νομπελίστα William Golding, μπορεί να μη διαδραματίζεται σε αναμορφωτήριο, μπορεί να μην έχει καμία σχέση με τη Νορβηγία, αλλά είναι κι αυτό μία σπουδή στη βία και την εξουσία υπό πιεστικές συνθήκες, και φυσικά, μία ελεγεία για τη βαθιά ανθρώπινη φιλία. Ο τίτλος της ανάρτησης προέρχεται από εκεί.

Υ.Γ.: Αν κι εγώ το είδα αλλού και με αγγλικούς υποτίτλους, ο Βασιλιάς σε μια Κόλαση παίζεται σε αρκετές αίθουσες της Αθήνας. Παρατηρώ ότι το Αθηνόραμα του έχει δώσει 2 στα 5 αστέρια ενώ το κοινό 3,5. Εγώ, πάλι, θα του έβαζα 4.

Advertisements

2 thoughts on “«‘Kill the pig! Cut his throat! Kill the pig!»

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s