Λονδίνο Β’: So I’ll start a revolution from my bed

Είναι το αγαπημένο μου βιβλιοπωλείο. Οι λόγοι δεν είναι μόνο αντικειμενικοί, βέβαια. Είναι οι μεγάλες μου αναμνήσεις: Για πολλούς μήνες περνούσα τα πρωινά του Σαββάτου στις δερμάτινες πολυθρόνες του ισογείου χαζεύοντας βιβλία που δεν είχα τα λεφτά να αγοράσω. Είναι, όμως, και οι μικρές: Ένα απόγευμα λίγο πριν τα Χριστούγεννα ένας άγνωστος με πάτησε κατά λάθος μπροστά σε ένα βιβλίο για τον Τιτσιάνο, στον πρώτο όροφο. Μου ζήτησε συγγνώμη, μου ευχήθηκε Καλά Χριστούγεννα και Καλή Χρονιά κι έφυγε γελαστός.

Τα Foyles δεν είναι για μένα ένα απλό βιβλιοπωλείο. Κάπου ανάμεσα στο Tottenham Court Road και το Leicester Square, ήταν μια ωραία βόλτα από το σπίτι μου στο Bloomsbury. Πάντα όταν έβλεπα τη μεγάλη κόκκινη πινακίδα ένιωθα σαν παιδάκι μπροστά σε ζαχαροπλαστείο.

Παρεμπιπτόντως, κάποτε, πριν μπω στα Foyles, έμπαινα πάντα στο I Love Soho ακριβώς απέναντι. Βιβλιοπωλείο και sex shop μαζί, 2 σε 1. Δεν είναι να απορεί κανείς γιατί άρεσε τόσο στους άντρες φίλους μου εκεί. Αυτή τη φορά, στη βιτρίνα βιβλίο για τον Velasquez ακριβώς κάτω από το The Big Breast Calendar:

Αυτό, λοιπόν, που μου άρεσε πάντα στα Foyles, είναι το προσωπικό τους. Ενημερωμένο, ευγενικό, με προτάσεις που εκτίθενται στο κλασικό ράφι του ισογείου – τα παιδιά που δουλεύουν εκεί έχουν άποψη και τη λένε: Μία φίλη έπιασε κάποτε κουβέντα με τον ταμία για τα βιβλία του Jonathan Franzen, ενώ μία άλλη φορά ένας πωλητής είχε όρεξη για συζήτηση περί των διαφορετικών εκδόσεων του Ariel της Sylvia Plath.

Η αγάπη για τα βιβλία και το κέφι του βιβλιοπωλείου φαίνεται και από τα καταπληκτικά, ευφάνταστα θεματικά stand – χαζεύεις το θέμα, την επιλογή των βιβλίων, το στήσιμο. Αυτή τη φορά, τα stand που είδα ήταν τρία:

"... and all that Jazz": Το μιούζικαλ Chicago συναντά τον F.S.Fitzgerald, τον E. Hemingway και το The New History of Jazz. Σου έρχεται να τα πάρεις όλα και να πας σπιτι να τα ξεφυλλίσεις ακούγοντας το σαξόφωνο του Ike Quebec στη διαπασών.
Από το Room και τη Φωλιά του Κούκου ώς το Shutter Island, to "I'm a Protagonist, Get me out of here!" είναι ένα stand για βιβλία με έγκλειστους και παγιδευμένους. Το βρήκα εξαιρετικό, τόσο ως επιλογή όσο και ως τίτλο.
"Reader, it's cold outside": Πού να βγαίνεις τώρα, αγαπητέ αναγνώστη. Πάρε ένα βιβλίο για το χιόνι, το κρύο, το τζάκι και κάτσε να διαβάσεις. Με αυτά τα βιβλία δε θα το μετανιώσεις.

Περιδιάβαινα τους ορόφους και τους διαδρόμους χαζεύοντας. Σκεφτόμουν πόσο υπέροχο μέρος μπορεί να είναι ένα καλό βιβλιοπωλείο, πόσο ζωντανό, ελκυστικό και διασκεδαστικό. Ενημερώθηκα για τις νέες κυκλοφορίες κόμικς (έβαλα στο μάτι το Lucille του Ludovic Debeurme), και έριξα μια ματιά σε αγαπημένους μου συγγραφείς, που όχι μόνο γράφουν:

Ακριβή αλλά πανέμορφη η έκδοση αυτή.

… αλλά διαβάζουν και προτείνουν:

Και, ομολογουμένως παρασυρμένη από την τεράστια συζήτηση που άνοιξε την περασμένη εβδομάδα εδώ σχετικά με τις τιμές των βιβλίων στην Ελλάδα, έψαξα την πέτρα του σκανδάλου. Αρχικά, η τιμή φάνηκε υψηλή:

Αλλά όχι, λόγω ημερών ήταν σε προσφορά:

Εντάξει, τα Foyles δεν μπορούν να ανταγωνιστούν το Amazon, σε αυτό συμφωνήσαμε όλοι νομίζω – τουλάχιστον, όμως, κάνουν μία προσπάθεια.

Λίγες ώρες αργότερα ήμουν στο αεροδρόμιο. Στο WH Smith και πάλι το ίδιο βιβλίο:

Έβγαλα το κινητό μου για να τραβήξω μία τελευταία φωτογραφία. Μία υπάλληλος έτρεξε καταπάνω μου. «Μη φωτογραφίσετε έτσι την τιμή!», μου είπε καθώς εγώ ετοιμαζόμουν να βάλω το κινητό στην τσέπη κοιτώντας απολογητικά. «Δε θα καταφέρετε να βγάλετε το αυτοκόλλητο της προσφοράς σωστά, θα γυαλίζει στο φώς! Αφήστε το στο ράφι και ξανατραβήξτε τη φωτογραφία. Να δείτε που θα βγει καλύτερα», είπε και με άφησε έκπληκτη να την κοιτάζω.

12 thoughts on “Λονδίνο Β’: So I’ll start a revolution from my bed

  1. Αγιάτη, διαβάζω καιρό το μπλογκ σου, είναι καταπληκτικό, δεν είχα ξαναγράψει αν και είχα άπειρες αφορμές, σήμερα πια το κακό παράγινε: και βιβλιοπωλεία, και Franzen, και DeLillo, και National (έστω με τη βοήθεια του Narrator). Μπράβο σου λοιπόν, είναι το λιγότερο που μπορώ να πω.
    Όταν στο England ο Berninger τραγουδάει «I don’t even think to make corrections», είμαι σχεδόν σίγουρος ότι κλείνει το μάτι στον Franzen.

  2. Το πράγμα έχει έντονη αίσθηση ‘Χάπι Λου’ με τους Όασις στο τέλος. Το έχεις διαβάσει; Λονδινο, Οασις Σουπεργκρας, Μπητλς, φοβερά βιβλιοπωλεία και σουλάτσα, και αυτοί που ψάχνουν την ζωή και την ταυτότητά τους

      1. Μα το ΧΑΠΙ ΛΟΥ είναι η απόλυτη βίβλος, η γενιά μου (30++) έκοψε φλέβες μ’ αυτό. Το διπλοδιαβάσαμε, το υπογραμμίσαμε, το κλέψαμε. Ευρωπαική λογοτεχνία γραμμένη στην Ελλάδα, με χιούμορ βάθος πλάτος. Απο το 2000 που βγήκε δεν εχει γραφτεί κάτι ανάλογο. (Χαχα, μάλλον το συνιστώ!)

  3. Ωραία η ανάρτηση με έκανε και λησμόνησα τα φοιτητικά μου χρόνια στο Λονδίνο και να θυμηθώ την τελευταία μου επίσκεψη στο Foyles στην Charing Cross Rd και στο Borders απέναντι, για τελευταία φορά:

    Το Borders, όσο σπούδαζα εγώ ακόμη, είχε την επωνυμία Books etc και όταν ανέβαινε για επίσκεψη ο πατέρας μου πάντα περνούσαμε από ‘κει για να αγοράσω τα ακριβά technical βιβλία που έβρισκα διαθέσιμα μόνο εκεί και έβαζα στο μάτι, αλλά δε σήκωνε η δική μου τσέπη.

    Όμως για καλή μου τύχη στην τελευταία μου επίσκεψη τα πάντα ήταν σε προσφορά:


    Οι αναμνήσεις σε συνδυασμό με το εξώφυλλο της τρέχουσας έκδοσης του New Yorker, όπου απεικονίζει το βιβλιοπωλείο του μέλλοντος http://i40.tinypic.com/fnahd4.jpg, με παρακίνησαν να σχολιάσω και σε αυτό το post.

    1. Πολύ ωραίο σχόλιο κι ευχαριστώ!
      Είναι κρίμα για το Borders, αν κι ομολογώ πως δεν πολυπήγαινα. Συνήθως πήγαινα στα Foyles και στο Waterstones απέναντι από το ULU, καθότι της γειτονιάς.
      Το Books etc το θυμάμαι κι εγώ, όπως και το Closing Time βέβαια – μεγάλη επιτυχία τα χρόνια που ήμουν εκεί..

Σχολιάστε

