Η ελευθερία του να κολυμπάς στον Ελλήσποντο

Μερικές φορές συμβαίνουν παράξενα πράγματα.

Τις περασμένες ημέρες έλειπα στο εξωτερικό χωρίς πρόσβαση στο δίκτυο. Χτες το βράδυ, επιστρέφοντας στο σπίτι, ήρθε η κουβέντα σε ένα post που είχα γράψει το Πάσχα για ένα βιβλίο του Sir Patrick Leigh Fermor.

Έγραφα εκεί, λοιπόν, ότι ήμουν στη Μάνη και ξεφύλλιζα το Mani – Travels in the Southern Peloponnese, και ακόμα σκέφτομαι πόσο με συνεπήρε ενώ γενικά δεν είμαι φαν του είδους: η ταξιδιωτική λογοτεχνία δεν είναι my cup of tea. Χτες βράδυ, λοιπόν, τελείως τυχαία, ξεκίνησε στο σπίτι μια κουβέντα για το άλλο βιβλίο του Patrick Leigh Fermor, το Roumeli: Travels in Northern Greece. Η συζήτηση αφορούσε κυρίως τις διαφορές μεταξύ των δύο βιβλίων, τόσο ως προς το ύφος αλλά και προς το περιεχόμενο. Εγώ το βιβλίο δεν το έχω διαβάσει, οπότε, κατάκοπη από το ταξίδι, άκουγα τις ιστορίες για τους Σαρακατσάνους της Ρούμελης και ονειρευόμουνα το κρεββάτι μου.

Ο Fermor κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Άνοιξα τον υπολογιστή αργά, τελευταία στιγμή πριν κοιμηθώ και περήφανη για τον εαυτό μου που τόσες μέρες απείχα από τα διαδικτυακά δρώμενα.

Αυτό που έβλεπα δεν μπορούσα να το πιστέψω: Ο Patrick Leigh Fermor πέθανε την περασμένη Παρασκευή, 10 Ιουνίου, σε ηλικία 96 ετών. Παράξενη σύμπτωση. Ο Fermor  είναι ένας συγγραφέας τον οποίο ποτέ δε διάβασα συστηματικά αλλά για τον οποίο τον τελευταίο καιρό συζητάω αρκετά – εντός και εκτός σπιτιού. Διάβασα για το θάνατό του σε ένα εξαιρετικό κείμενο του Guardian και έπιασα τον εαυτό μου να έχει ανάμεικτα συναισθήματα. Από τη μία ήταν η έκπληξη της σύμπτωσης, η λύπη για έναν μεγάλο συγγραφέα που έφυγε, αλλά και ο ενθουσιασμός που τον είχα ανακαλύψει λίγους μόνο μήνες νωρίτερα.

Στο μυαλό μου, ο Fermor ήταν ήδη ένας μύθος. Δεν ήταν μόνο τα βιβλία, η πολυτάραχη ζωή του (είναι γεγονός: οι ζωές κάποιων ανθρώπων είναι τόσο συναρπαστικές που θυμίζουν μυθιστόρημα). Ήταν και ότι ένας γνωστός μου δημοσιογράφος μου είχε πει ότι σχετικά πρόσφατα ο Fermor  είχε αρνηθεί να δώσει συνέντευξη, ήταν ότι ζούσε για καιρό στην Καρδαμύλη, ότι στα 69 του χρόνια κολύμπησε τα Δαρδανέλια, ότι μιλούσε πολλές ελληνικές διαλέκτους, ότι του άρεσε ο Βιτρούβιος, ο Οράτιος και η Μακεδονική αρχιτεκτονική, ότι ερωτεύτηκε τη γυναίκα του στο Κάιρο κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ότι διέσχισε με τα πόδια όλη την Ευρώπη μέχρι την Τουρκία γιατί, γι’ αυτόν, «αυτό ήταν ελευθερία».

Δεν θυμάμαι πάντα τους τρόπους με τους οποίους κάποιοι συγγραφείς μπήκαν στη ζωή μου. Θυμάμαι τη γνωριμία μου με τη Margaret Atwood, με τον Marquez, θυμάμαι με νοσταλγία την αρχή του εφηβικού μου έρωτα για τον Stephen King. Αλλά αυτή είναι η πρώτη φορά που νοιώθω ότι γνωρίζω ένα συγγραφέα, έναν κυριολεκτικά μυθιστορηματικό ήρωα, πριν καν διαβάσω ένα ολόκληρο βιβλίο του, λίγες μόνο μέρες πριν φύγει από τη ζωή.

Παράξενα πράγματα συμβαίνουν μερικές φορές.

3 thoughts on “Η ελευθερία του να κολυμπάς στον Ελλήσποντο

  1. Τι καλά που έκανες αυτή την ανάρτηση, γιατί, βλέποντας ότι κανείς δεν ασχολούνταν, πίεζα τον εαυτό μου να το κάνει.
    Ήταν συνταρακτική μορφή. Στο μυαλό μου η προσωπικότητά του είναι συνδεδεμένη με την Καρδαμύλη. Όσοι από εμάς επισκέπτονταν συχνά το χωριό, θα έχουν πολλά να πουν. Ήταν, αλήθεια, αλλοπρόσαλλος από κοντά.
    Η Καρδαμύλη σήμερα είναι λιγότερο γοητευτική!

  2. Αμε… δεν είναι δύσκολο, αν έχεις έναν άνθρωπο που σε σέρνει μία ζωή στην Πελοπόννησο και περνάς τον μισό χρόνο της ύπαρξής σου στην Καρδαμύλη. Νομίζω ότι κάποια στιγμή ήταν μοιραίο να συμβεί. Τον συνάντησα σε αυτό το καταπληκτικό βιβλιοπωλείο που υπάρχει στην Καρδαμύλη. Θέλαμε το ίδιο βιβλίο. Και μετά τον είδα πάλι στη Modern Tate, όπου θέλαμε το ίδιο βιβλίο ξανά, αλλά δεν με αναγνώρισε, φυσικά. Οπότε αυτό είναι μεταξύ μας. χαχα

Σχολιάστε

