Ma non vi è nulla di più inedito di ciò che è già stato pubblicato*

Το παλιό Εβραϊκο Κοιμητήριο της Πράγας

*Δεν υπάρχει τίποτα πιο αυθεντικό από αυτό που έχει ήδη καταγραφεί.

Αυτές τις ημέρες ετοιμάζομαι για ένα ταξίδι στην Πράγα για δουλειά. Δεν έχω πάει ποτέ στην Πράγα και όλα στο μυαλό μου παίρνουν μυθικές διαστάσεις: το ποτάμι, οι γέφυρες, τα υπόγεια jazz bar, τα μουσεία, όλα.

Τις προάλλες, περνώντας μπροστά από ένα βιβλιοπωλείο, είδα τη βιτρίνα γεμάτη με το καινούργιο βιβλίο του Ουμπέρτο Έκο. Λέγεται Το Κοιμητήριο της Πράγας. Κοντοστάθηκα και το χάζευα.

Λίγες μέρες αργότερα, ένας συνάδελφός μου από το γραφείο, ο Θανάσης, έκανε ένα σύντομο σχόλιο στο Facebook για το Κοιμητήριο της Πράγας. Επειδή η Πράγα είναι το θέμα των ημερών για μένα, του ζήτησα να μου γράψει ένα μικρό κείμενο για το βιβλίο. Εκείνος το έκανε και τον ευχαριστώ πολύ!

–Ο Σιμόνε Σιμονίνι είναι ένας καθωσπρέπει άνθρωπος αμφιβόλου ηθικής. Διατηρεί ένα συμβολαιογραφείο που ειδικεύεται στις απάτες και τα πλαστογραφημένα συμβόλαια. Η “καλή” του φήμη του ανοίγει την πόρτα στους κύκλους της κατασκοπείας και της αντικατασκοπείας. Τροφοδοτώντας τους κύκλους αυτούς με κατά παραγγελία πλαστογραφήματα καταφέρνει να κερδίζει αρκετά χρήματα ώστε να ικανοποιεί το βασικό του πάθος: το καλό φαΐ σε εστιατόρια όπως το “La Tour D’ Argent”.

Όταν βρίσκεται αντιμέτωπος με μια κατάσταση μερικής αμνησίας, προκειμένου να βρει τα λογικά του, αποφασίζει να εφαρμόσει τη μέθοδο της αφήγησης, που του είχε περιγράψει κάποτε κάποιος δόκτωρ Freud. Μιας και δεν εμπιστεύεται κανέναν, ξεκινά να καταγράφει τα γεγονότα της ζωής του σε ένα ημερολόγιο περιμένοντας να εντοπίσει την τραυματική εμπειρία που τον οδήγησε στην αμνησία.
Τα πράγματα περιπλέκονται όταν αντιλαμβάνεται ότι το ημερολόγιό του διαβάζει και συμπληρώνει κατά την απουσία του ένας μυστηριώδης αβάς ονόματι Ντάλα Πίκολα. Πρόκειται πράγματι για κάποιον ξένο ή μήπως ο ίδιος πάσχει από διαταραχή πολλαπλής προσωπικότητας; Όπως και να έχει, η αφήγηση προχωράει και μέσω αυτής αποκαλύπτονται οι λεπτομέρειες πίσω από το πλαστογράφημα των “Πρωτοκόλλων των Σοφών της Σιών”, στη διαμόρφωση του οποίου τόσο ο Σιμονίνι όσο και ο Πίκολα φαίνεται ότι έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Με το “Κοιμητήριο της Πράγας”, ο Umberto Eco επανέρχεται στα αγαπημένα του θέματα: τις θεωρίες συνομωσίας, τα πλαστογραφήματα και την ανθρώπινη ευπιστία. Όπως έχει δηλώσει πολλές φορές στο παρελθόν, η ανθρώπινη ανοησία τον συγκινεί ιδιαίτερα και φροντίζει να σταχυολογεί δείγματά της σε κάθε ευκαιρία. Τα μυθιστορήματά του είναι γεμάτα αναφορές σε τέτοια δείγματα και αυτό που ο περισσότερος κόσμος αγνοεί είναι ότι οι πιο αλλοπρόσαλλες απόψεις που μπορεί να συναντήσει στα γραπτά του έχουν πράγματι διατυπωθεί με σοβαρό τρόπο άπο κάποιον στο παρελθόν (για παράδειγμα η άποψη του Σιμονίνι ότι οι Γερμανοί παράγουν μεγαλύτερες ποσότητες κόπρανα απ’ ότι οι Γάλλοι βασίζεται στα βιβλία του παλαβού Μπερνιγιόν που είχε εμμονή με το ζήτημα). Το να εντοπίσει κανείς αυτές τις αναφορές είναι ένα ενδιαφέρον παιχνίδι του συγγραφέα με τον αναγνώστη.
Όποιος έχει διαβάσει και άλλα βιβλία του Eco θα βρει αρκετά οικεία στοιχεία στο “Κοιμητήριο”: ο αφηγητής διηγείται την ιστορία μέσα από τα γραπτά ενός τρίτου όπως στο “Όνομα του Ρόδου”, ο πρωταγωνιστής αγωνίζεται να ανασυνθέσει τις αναμνήσεις του όπως στη “Μυστηριώδη φλόγα”, το κεντρικό θέμα είναι οι θεωρίες συνομωσίας όπως στο “Εκκρεμές του Φουκώ” κτλ. Σημαίνει αυτό ότι ο Eco επαναλαμβάνεται και ότι δεν έχει να δώσει κάτι καινούριο; Δεν ξέρω. Εγώ, πάντως, διασκέδασα ιδιαίτερα που ξαναδιάβασα κάτι δικό του. —

Υ.Γ.: Οποιεσδήποτε προτάσεις-συμβουλές για ο,τιδήποτε στην Πράγα (εκτός από το La Tour D’ Argent) είναι παραπάνω από ευπρόσδεκτες!

Advertisements

4 thoughts on “Ma non vi è nulla di più inedito di ciò che è già stato pubblicato*

  1. οι συναυλίες για τους τουρίστες σε διάφορες εκκλησίες είναι υψηλής ποιότητας, καθόλου «αρπαχτή»..αλλά να προσέχεις πολύ πόσα χρήματα πρέπει να πάρεις πίσω..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s