To Kindle or not to Kindle?

Όσοι το έχουν το λατρεύουν. Δηλαδή το λάτρευαν και πριν το αποκτήσουν. Το Kindle είναι ελαφρύ, λεπτό, κομψότατο, το παίρνεις, λένε, μαζί σου στα ταξίδια, και, όταν τελειώσεις ένα βιβλίο, δεν έχεις να σκεφτείς τι να το κάνεις.

Τα επιχειρήματα αυτά με αφήνουν αδιάφορη. Παγερά. Ναι, ταξιδεύω πολύ, ναι, στα ταξίδια με τη δουλειά περνάω αρκετή ώρα διαβάζοντας, αλλά ποτέ δεν με ενόχλησε ο όγκος ενός βιβλίου. Ταξίδεψα πρόσφατα παρέα με μια επίτομη έκδοση της Άννας Καρένινα και περάσαμε θαυμάσια. Εντάξει, κάποιες φορές στο λεωφορείο για τη δουλειά ήταν λίγο βαρύ, αλλά λίγο έως ελάχιστα με ενόχλησε.

Όσο για τον μέγα προβληματισμό «τι να κάνω το βιβλίο όταν τελειώσει», τον βρίσκω αστείο στη δική μου περίπτωση. Είναι μία από τις μεγαλύτερές μου απολαύσεις να βλέπω τη βιβλιοθήκη μου να γεμίζει με βιβλία διαβασμένα, να γίνεται πιο βαριά και πιο πολύχρωμη. Παλιά έλεγα κιόλας ότι τα βιβλία μου είναι η μόνη μου περιουσία.

Πρόσφατα, σε ένα ταξίδι στη Γερμανία, ένας Γερμανός συνάδελφος διάβαζε ένα κείμενο στο κατάλευκο Kindle του την ώρα του πρωινού. Γύρω γύρω στο ξενοδοχείο όλοι διάβαζαν εφημερίδες, κι εκείνος, φυσικά, ξεχώριζε (ξέρω ξέρω, κάποια μέρα θα συμβαίνει το αντίθετο). Έκατσα μαζί του και άρχισα να του εξηγώ ότι εγώ ότι προτιμώ τα βιβλία. Όσα του έλεγα ακούγονταν τόσο παλιομοδίτικα που σχεδόν δεν με πίστευα: «Μου αρέσει να γυρίζω τις σελίδες» «Μα», έλεγε αυτός «κι εδώ γυρνάς σελίδες. Και μην μου πεις ότι σου αρέσει και όπως μυρίζουν. Και επίσης, τι τα κάνεις τα βιβλία όταν τελειώνουν; Σου έχει τύχει να μετακομίσεις; Εγώ έδωσα κούτες ολόκληρες με βιβλία σε φιλανθρωπικές οργανώσεις όταν άλλαξα σπίτι. Α, και μην το λες Κάιντλ, Κίντλ το λένε, άκου Κάιντλ, χα χα χα».

Τον κοιτούσα καλά καλά. Σκεφτόμουν πως ναι, προφανώς μου έχει τύχει να μετακομίσω, πως για 7 συναπτά έτη μετακόμιζα δύο φορές το χρόνο, και πως δεν έδωσα/πέταξα/ξεφορτώθηκα ποτέ κανένα μου βιβλίο. Αλλά, όσο σκεφτόμουν τα αντεπιχειρήματα τόσο διαπίστωνα ότι αυτή η μικρή λευκή συσκευούλα που έβλεπα στο τραπέζι του πρωινού δίπλα στους καφέδες είχε αρχίσει να μου προκαλεί μια κάποια ζήλεια.

Γνώμη μου: Είναι λάθος να συγκρίνουμε το Kindle με τα βιβλία. Αν το κάνουμε αυτό, χάσαμε. Δεν είναι ούτε ανταγωνιστικό προϊόν, ούτε υποκατάστατο. Είναι ένα άλλο πράγμα. Είναι εύχρηστο, κομψό (κομψότατο μάλλον), συνδέεται με το διαδίκτυο, είναι μία συσκευή στην οποία βλέπεις το email σου, διαβάζεις εφημερίδα, και κατεβάζεις ταχύτατα και διαβάζεις όποιο βιβλίο θέλεις σε πολύ χαμηλή τιμή. Δεν είναι βιβλίο. Είναι ένα μέσο που επιτρέπει να διαβάζεις πάσης φύσεως κείμενα σε μία οθόνη. Αυτό είναι. Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο.

Συμπέρασμα: Και βιβλία και Kindle. Αποφάσισα ότι θέλω ένα. Αλλά όχι ακόμη. Θα περιμένω μέχρι να κυκλοφορήσει η επόμενη γενιά, που θα είναι και έγχρωμη. Για να μπορώ να διαβάζω και graph novels.

15 thoughts on “To Kindle or not to Kindle?

  1. Λοιπόν, είμαι ενθουσιώδης χρήστης του Kindle και αν είχα χρόνο θα σου έγραφα εδώ όλα αυτά που λέω και ξαναλέω. Σε παραπέμπω, όμως, στην ανάρτηση που έκανα κι έτσι όταν βρεις χρόνο να τη δεις, θα μπορούμε να το συζητήσουμε σε λιγότερες παραγράφους. Έχω την αίσθηση ότι ίσως συμφωνούμε. Δεν έχω, όμως, τον χρόνο να ξαναδιαβάσω την ανάρτηση προσεχτικότερα, για να το επιβεβαιώσω. You tell me!

    1. Καλησπέρα!
      Μόλις διάβασα το εν λόγω post σου και, ναι, συμφωνούμε απόλυτα! Διαβάζοντας, δε, και τα σχόλια που έχεις λάβει από κάτω, συνειδητοποιώ ότι υπάρχει μια τεράστια σύγχυση: Το Kindle και τα λοιπά παρόμοια εργαλεία δεν ήρθαν για να αντικαταστήσουν το βιβλίο και την ανάγνωσή του. Ήρθαν για να το πλαισιώσουν. Δεν είναι, καν, υποκατάστατο κατά τη γνώμη μου.
      Επίσης, μία μικρή πρόσθεση: δεν έχω Kindle (τουλάχιστον όχι ακόμη), αλλά είμαι απολύτως πεπεισμένη ότι η αναγνωστική εμπειρία στο Kindle θα είναι μακράν ανώτερη από την εμπειρία ανάγνωσης κακών εκδόσεων. Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από κακοδεμένο χαρτί κακής ποιότητας, με ενοχλητική γραμματοσειρά.
      Αυτά!

  2. Χαίρομαι, χαίρομαι. Το kindle είναι απλά υπέροχο. Για εμάς που διαβάζουμε πολύ, που διαβάζουμε παντού, που διαβάζουμε πάντα είναι ιδανικό. Τώρα, δεν γνωρίζω κατά πόσο το βιβλίο με τη σημερινή μορφή του δεν θα θεωρειται αρχαιολογικό εύρημα σε 20 say χρόνια από τώρα, αλλά σίγουρα εξακολουθώ να διαβάζω και έντυπο υλικό.
    Όσο εσύ διάβαζες την Αννα Καρενινα στο εντυπο, εγω τη διαβαζα στο kindle γιατι ηθελα να δω πως είναι να διαβαζεις κλασικο στο kindle. Τελικα, ποσο αφελης ημουν: καμία διαφορά.

    1. Μα ποια θα μπορούσε να είναι η διαφορά; Καμία. Κακώς συγχέουμε το μέσο με το περιεχόμενο. Το ηλεκτρονικό εργαλείο (ή και η υπηρεσία) είναι ένα μέσο που εξυπηρετεί ένα σκοπό. Τίποτα παραπάνω.

  3. Όλα αυτά που έγραψες, είναι ακριβώς η άποψη που έχω για το Kindle. Πάντως για μένα τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με το να κρατάω στα χέρια μου το βιβλίο και να το ξεφυλλίζω.

  4. όταν η κόρη μου – 23 χρονών σήμερα- ήταν περίπου 6-7 χρονων, πηγαίναμε σ΄ένα μικρό βιβλιοπωλείο, τόσο μικρό, που ίσα-ίσα χώραγαν 5 άνθρωποι. χάζευε τα βιβλία, τα χάιδευε, τα μύριζε και μετά διάλεγε..
    μετακομισαμε και άργησα να προσαρμοστώ στα αχανή βιβλιοπωλεία , που τύχαινε να επισκέπτομαι για τα βιβλία μου.. το ξεπέρασα..
    αυτό που δεν έχω ξεχάσει ποτέ, είναι αυτή η αίσθηση της μυρωδιάς, που ασυναίσθητα μου την πέρναγε η κόρη μου, διαλέγοντας τα παιδικά της βιβλία..
    δεν νομίζω ότι αντικαθίσταται αυτό από οποιαδήποτε άλλη μορφή..

Σχολιάστε

