Στην ουρά-στην ουρά για Μουρακάμι και κρασιά!

Διάβαζα σήμερα ένα άρθρο στην Guardian που αναφερόταν στην κυκλοφορία της αγγλικής μετάφρασης του τελευταίου βιβλίου του Haruki Murakami, με τίτλο 1Q84. Το άρθρο, το οποίο χρησιμοποιούσε εξαιρετικά ενθουσιώδη γλώσσα, έλεγε, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι το βιβλίο των 1.000 σελίδων θα είναι επίτομο, ότι θα κυκλοφορήσει τον Οκτώβριο, και ότι αναμένονται ουρές έξω από τα βιβλιοπωλεία από τα μεσάνυχτα της πρώτης μέρας κυκλοφορίας.

Το φαινόμενο του camping έξω από ένα βιβλιοπωλείο προκειμένου να αποκτήσουμε το πολυπόθητο βιβλίο το πρωτογνώρισα – πού αλλού – στο Λονδίνο. Η κυκλοφορία ενός καινούργιου Harry Potter σήμαινε ένα συναγερμό στους απανταχού μικρούς και μεγάλους αναγνώστες. Αρχικά τα είχα χάσει, εν συνεχεία το είχα κατακρίνει (ακούς εκεί να κάνεις ουρά για ένα βιβλίο!), και τελικά νομίζω πως, μετά από μία κάποια προσωπική υπέρβαση, συνειδητοποίησα ότι μου άρεσε.

Εξηγούμαι: ποτέ δεν έχω περιμένει σε ουρά για να αγοράσω ένα βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε. Αλλά όχι από άποψη. Δεν έχει τύχει, δεν το επεδίωξα και δεν έγινε. Αλλά όχι απλά δεν με ενοχλεί, το διασκεδάζω κιόλας όταν το βλέπω.

Πριν λίγα χρόνια άνοιξε στην Αθήνα το πρώτο κατάστημα H&M. Λίγο πριν τα εγκαίνια συζητούσαμε με αγγλοθρεμμένες φίλες το αν θα γίνουν ουρές εν αναμονή του ανοίγματος της πόρτας. «Μπα», έλεγα εγώ όλο σπουδή και γνώση, «Δεν είναι στην ψυχολογία του Έλληνα να περιμένει σε ουρές μαγαζιών». «Καλά», μου έλεγαν «Περίμενε και θα δεις». Περίμενα και είδα:

Γίνεται, λοιπόν. Στη μικρή ελληνική αγορά, στη φτωχή αυτή χώρα, υπάρχει κόσμος που στήνεται στην ουρά για τα εγκαίνια ενός καταστήματος. Το marketing για τις φούστες δουλεύει. Το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί και για τα βιβλία.

Δεν ξέρω τι φταίει. Δεν ξέρω αν είναι η αγιοποίηση του βιβλίου ως φυσικό αντικείμενο (που στη χώρα μας κρατεί καλά από τότε που με θυμάμαι), δεν ξέρω εάν είναι η νοοτροπία μας, αλλά αν μπορούμε να σταθούμε για ώρες μπας και πάρουμε φτηνά μια ζακέτα, γιατί να μην μπορούμε, γιατί να μην μας ενδιαφέρει να σταθούμε για να πάρουμε (ίσως φτηνότερα, την πρώτη μέρα κυκλοφορίας του – ωραία ιδέα ε;) το νέο βιβλίο (λέμε τώρα) του φοβερού και τρομερού κυρίου Murakami;

To κακό marketing πολλοί εμίσησαν το καλό marketing ουδείς. Επαναλαμβάνω κάτι που έχω γράψει και παλιότερα – το βιβλίο είναι ένα προϊόν. Θέλει promotion (για μερικούς η λέξη είναι φτου κακά αλλά κάκιστα, κατά την ταπεινή μου γνώμη, το βλέπουν έτσι), θέλει ιδέες, θέλει σωστό πλασάρισμα, θέλει ωραίο περιτύλιγμα (βλέπε εξώφυλλο), θέλει ωραία teaser άρθρα σε έγκυρες εφημερίδες (όπως το σημερινό της Guardian), θέλει έναν ενθουσιασμό ρε παιδί μου!

Ονειρεύομαι τη μέρα που θα πίνω καφέ με τις φίλες μου και θα λέμε «Αύριο μεσάνυχτα βγαίνει το καινούργιο του Murakami! Πάμε μήπως το πάρουμε μισή τιμή; Αν έχει πολύ κόσμο φεύγουμε!Αν καταφέρουμε και μπούμε το βιβλιοπωλείο κερνάει και κρασί!»

4 thoughts on “Στην ουρά-στην ουρά για Μουρακάμι και κρασιά!

  1. «To κακό marketing πολλοί εμίσησαν το καλό marketing ουδείς. Επαναλαμβάνω κάτι που έχω γράψει και παλιότερα – το βιβλίο είναι ένα προϊόν. Θέλει promotion (για μερικούς η λέξη είναι φτου κακά αλλά κάκιστα, κατά την ταπεινή μου γνώμη, το βλέπουν έτσι), θέλει ιδέες, θέλει σωστό πλασάρισμα, θέλει ωραίο περιτύλιγμα (βλέπε εξώφυλλο), θέλει ωραία teaser άρθρα σε έγκυρες εφημερίδες (όπως το σημερινό της Guardian), θέλει έναν ενθουσιασμό ρε παιδί μου!»

    Πολύ ωραία παράγραφος.

  2. Ωραία που θα ήταν! (γι’αυτό στο τέλος λέω…) Συμφωνώ απόλυτα με την παραπάνω παράγραφο περί marketing! Το εξώφυλλο, το artwork, όλα είναι κομμάτι του βιβλίου και σε προδιαθέτουν ανάλογα. Υπάρχουν βιβλία εξαιρετικά που «δεν τα πιάνει το μάτι» (αν δεν είσαι προηγούμενα ενημερωμένος) λόγω κακού promotion/περιτυλίγματος.

  3. Δεν νομίζω να έμενα ποτέ σε ουρά για ρούχα, βιβλία κλπ, εάν και έχω κάτσει για εισιτήρια.
    Ο,τι έχω διαβάσει απο Μουρακαμι μού έχει αρέσει. Το μόνο που με χαλά κάπως είναι ότι δεν γίνεται άμεση μετάφραση από τα Ιαπωνικά αλλά μέσω αγγλικών και μού δίνει την αίσθηση ότι κάτι θα χάνεται.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s