«Τα βιβλία μας φέρνουν πιο κοντά», κι άλλες τέτοιες σκέψεις

Θύμα της διαφήμισης σε όλα μου, έτσι και στα βιβλία, αποφάσισα πριν λίγες εβδομάδες να μην αγνοήσω τα πολλά και απαστράπτοντα  δημοσιεύματα του Guardian και να αγοράσω το The Corrections του Jonathan Franzen. Εκτός από Great American Novelist, σύμφωνα με το TIME, ο Franzen στις φωτογραφίες  μου φάνηκε όσο σοφιστικέ, σκεπτόμενος, και γοητευτικός πρέπει να φαίνεται ένας Αμερικανός διανοούμενος των 10s. Δηλαδή και αισθητικά τον ενέκρινα. Τι άλλο να θέλει κανείς για να διαλέξει ένα βιβλίο.

Η αγορά του βιβλίου στο πρωτότυπο αποδείχθηκε ως task δυσκολότερο από όσο το φαντάστηκα: Πρώτος ο ευγενής πωλητής του ημιορόφου του Ελευθερουδάκη μου είπε πως «Το τελευταίο έφυγε πριν λίγο», εν συνεχεία η πωλήτρια του παραδιπλανού Παπασωτηρίου απολογήθηκε πως «Δεν το έχουμε, σόρυ», για να καταλήξω στην Πολιτεία όπου μου είπαν «Μα, συγγνώμη, τι έγινε με αυτό το βιβλίο; Μέσα σε μία βδομάδα φύγανε όλα τα αντίτυπα».  Φαίνεται λοιπόν ότι οι Αθηναίοι είναι σούπερ ενημερωμένοι αναγνώστες νέο-αμερικανικής λογοτεχνίας, στο πρωτότυπο μάλιστα. Τους παρεξήγησα. Μην τολμήσει κανείς να ξαναπεί ότι προτιμούμε κακές μεταφράσεις, ότι δε διαβάζουμε, ότι το επίπεδο πέφτει ασήκωτα και τι θα γίνει πια με την παιδεία. Η κυκλοφορία του Freedom, δεύτερου και, κατά τα λεγόμενα και τους κριτικούς, αριστουργηματικού βιβλίου του Franzen, έκανε, φαίνεται, τους Αθηναίους να ξεχυθούν μαζικά στα κεντρικά βιβλιοπωλεία και να εξαντλήσουν την προηγούμενη δουλειά του συγγραφέα. Μαζί με αυτούς κι εγώ.

Όπως συνηθίζω τελευταία με ο,τιδήποτε μου προκαλεί το ενδιαφέρον, φρόντισα να ενημερώσω σχετικά τόσο τους φίλους μου στο Facebook, όσο και τους ακολούθους μου στο Twitter. Λίγο το ενδιαφέρον και τα σχόλια (και τι να μου πούνε δηλαδή οι άνθρωποι, τι περίμενα δεν ξέρω), μέχρι που συνέβη το αναπάντεχο. Συμμαθητής από τα παλιά, εξαιρετικός μαθητής, με τον οποίο λίγες έως ελάχιστες επικοινωνίες είχαμε τα 15 αυτά χρόνια μετά το σχολείο, και με τον οποίο είμαστε φίλοι στο Facebook και αλληλοακόλουθοι στο Twitter, μου έγραψε κατ’ ιδίαν να μου πει ότι τυχαία έχει το The Corrections διπλό, στο πρωτότυπο, λίγο φθαρμένο, αμερικάνικη έκδοση, και να βρεθούμε να μου χαρίσει το ένα αντίτυπό του. Ήταν από αυτά τα μικρά πράγματα που συμβαίνουν και χωρίς να καταλάβω γιατί με συγκίνησαν πολύ. Πάρα πολύ. Όσο κι αν προσφέρθηκα να του πληρώσω το βιβλίο, να δώσω κάτι τελοσπάντων, ο Χ. ήταν ανένδοτος. Πήγα λοιπόν στο γραφείο του, λίγο αμήχανη, τον είδα μετά από χρόνια, πάντα ευγενής όπως τον θυμόμουν, μου το έδωσε, ξέχασα να του πω να μου κάνει μία αφιέρωση (θα του το πω μόλις το τελειώσω και τον κεράσω την μπύρα που του υποσχέθηκα), πήρα το βιβλίο και έφυγα συγκινημένη που τον ξαναείδα.

Το βιβλίο δεν το έχω τελειώσει. Είναι εξαιρετικό πραγματικά. Κάθε φορά που το πιάνω στα χέρια μου σκέφτομαι, τι αριστούργημα, εύγε γοητευτικέ και ταλαντούχε κύριε Franzen. Αλλά σκέφτομαι επίσης με πόσο παράξενο τρόπο απέκτησα το αντίτυπο αυτό, πως τελικά τα social media δεν είναι και του διαβόλου, σκέφτομαι το συμμαθητή μου, εάν εκείνου του αρέσει, σκέφτομαι και μία φίλη που, πριν χαθεί, σε μία κουβέντα μας το 2001 έλεγε ότι το βιβλίο δεν της άρεσε καθόλου, σκέφτομαι ότι αυτό είναι το μόνο φθαρμένο βιβλίο που δε με ενοχλεί να το πιάνω, και αλλά πολλά. Με τόσες σκέψεις, λογικό που μετά από 3 βδομάδες ακόμα να το τελειώσω.

10 thoughts on “«Τα βιβλία μας φέρνουν πιο κοντά», κι άλλες τέτοιες σκέψεις

  1. Σας ανακάλυψα μέσα από το άρθρο του ΒΗΜΑgazino.
    Διαβάζω αυτή τη στιγμή το Freedom του Φράντζεν. Διάβασα το πρώτο του βιβλίο, τις Διορθώσεις, μεταφρασμένο. Συνήθως λένε ότι το επιτυχημένο πρώτο βιβλίο ενός πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα ακολουθεί ένα δεύτερο αποτυχημένο. Στην περίπτωση του Φράντζεν συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Το βιβλίο είναι απλά εξαιρετικό.

    Υ.Γ. Σε καμία περίπτωση δεν θεώρησα τις Διορθώσεις αριστούργημα. Το βιβλίο του Ευγενίδη Middlesex, που πήρε και αυτό Πούλιτζερ, θεωρώ ότι ήταν κλάσεις καλύτερο.

    1. Εδώ διαφωνώ – το Middlesex δε μου άρεσε, αλλά αντιλαμβάνομαι ότι είναι ένα εξαιρετικό βιβλίο. Απλά κάτι δε μου ταίριαξε.
      Πώς σας φαινεται το Freedom? Χτες ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες του National Book Award και δεν είναι μέσα.

Σχολιάστε

